Spildevand topbillede

Så klam er fremtidens miljøteknik

Du kan lige så godt vænne dig til tanken. I fremtiden vil du spise melorme, skylle dem ned med dit eget spildevand og lave strøm af tis.

19. august 2016 af Kristian Filrup & Jesper Bindslev

1. Få en melormefarm på køkkenbordet

Efter få uger er dine hjemmeavlede melorme spiseklare. LIVIN FARMS

Hvis verdens befolkning skal mættes, skal vi sætte insekter på menuen i stedet for oksekød. Firmaet Livin Farms har nu udviklet et praktisk apparat, der gør det nemt at producere melorme hjemme i køkkenet.

Melormefarmen er en slags bordkommode, hvor insekterne dumper ned igennem skufferne i takt med, at de gennemgår deres livsstadier. Undervejs skal du blot fodre krybene med køkkenaffald og havregryn.

Efter otte-ni uger er de klar til servering. Ifølge producenten har ormene en neutral og let nøddeagtig smag, og så kræver de kun en tiendedel af det areal, der skal til for at producere samme mængde oksekød.

2. Drik et glas af dit eget spildevand

Bill Gates drikker vand, der var spildevand få timer før. GATESNOTES

Få timer efter at du har skyllet ud i toilettet, strømmer dit rensede spildevand ud, når du åbner vandhanen. Moderne vandrensning kan forvandle kloakvand til det reneste drikkevand.

Metoden overvejes nu seriøst i Californien, hvor der er akut mangel på drikkevand mange steder efter flere års tørke. Renset spildevand ville kunne forsyne en femtedel af befolkningen med vand.

Et firma, der støttes af Bill Gates, har endda videreudviklet metoden til den såkaldte Omniprocessor - et anlæg, der både renser spildevandet og samtidig producerer strøm.

3. Lav strøm af din egen urin

Strømperne indeholder brændselsceller med bakterier. IOP PUBLISHING

Normalt er det en dårlig idé at tisse i bukserne, men med en ny teknologi fra Bristol BioEnergy Centre i Storbritannien kan der komme energi ud af det.

Forskerne har udviklet specielle strømper, der indeholder såkaldte mikrobielle brændselsceller, hvor bakterier producerer strøm ved at nedbryde næringsstoffer i urinen.

De små brændselsceller kan endnu kun skabe en ganske svag strøm, men forskerne forestiller sig fx, at personer, der er strandet i ødemarken, kan bruge deres egen urin til at drive en lille sender, som angiver deres position.

Affald, vand og energi bliver et kredsløb