scifi eternal life

Evigt liv

scifi teleport

Teleportation

Med teleportation kan transportmidlerne helt undværes – i stedet bliver personerne opløst, mens informationen om deres opbygning lynhurtigt sendes til bestemmelsesstedet.

30. april 2013 af Søren Bjørn-Hansen

Fiktion:

Transporteren fra Star Trek fungerer ved, at personers eller genstandes energimønster bliver splittet til atomer og sendt afsted som data, hvorefter det samles igen. Mandskabet kan på den måde hurtigt beames ned på en fremmed planet. I filmen Fluen fra 1986 forsøger en videnskabsmand at teleportere sig selv. Men en flue slipper ind i den specielle kapsel sammen med ham. Det forvirrer computeren, som sammensmelter de to væsner med grufulde konsekvenser.

Fakta:

Ifølge videnskabelige beregninger kræver det noget af en bredbåndsforbindelse at sende bare én person afsted. Et menneske fylder i rå data cirka 900 millioner gigabytes. Med en internetforbindelse på 10 gigabit pr. sekund ville det tage 23 år at sende en e-mail med et vedhæftet menneske. Hertil kommer besværet med at samle et individ igen. På Niels Bohr Institutet i København er det dog lykkedes forskerne at gennemføre en form for teleportation ved hjælp af en lysstråle i 2006.

Illustreret Videnskab vurderer: Langt ude