nb_sciencethisweek

Seneste nyt fra de internationale forskningsmedier – uge 11

Husmure sender urinen retur · Skanning afslører HIV i skjul · Universets hurtigste stjerne flyver 1200 km/s · Lig fundet efter 55 år · Solfly slår rekord.

12. marts 2015 af Karen Grubbe
  • Solar Impulse har sat sin første rekord Økoflyet Solar Impulse 2, som drog ud på sin 35.000 km lange tur i mandags, har allerede sat sin første rekord. Efter et 11 timer langt pitstop i Muscat i Oman fortsatte flyet til Ahmedabad i Indien. Afstanden mellem de to byer er 1468 km, og dermed er Solar Impulse 2 det soldrevne fly, som har fløjet længst uden at lande. Kilde: Solar Impulse

• Hamburgs mure sender urinen retur Hader du urin på skoene? Så skal du ikke urinere op ad husmurene i bydelen St. Pauli i Hamburg. I et forsøg på at komme de kraftige lugtgener fra offentlig urinering til livs, er husmurene blevet sprayet med en nanobelægning, som er ekstremt vandafvisende. Tisser du op ad muren, bliver dine sko derfor våde. Kilde: St. Pauli Pinklet Zurück

• Skanning afslører HIV’s skjulesteder En ny skanningsteknik kan afsløre, hvor HIV gemmer sig i kroppen. I dag kan medicin fjerne HIV fra blodet, men sygdommen dukker op igen, når patienterne stopper med medicinen. Derfor mener forskere, at virussen må overleve andre steder i kroppen, for eksempel i immunceller, hvor de replikerer sig selv meget langsomt. Kilde: Nature Methods

• Universets hurtigste stjerne flyver 1200 km/s Universets hurtigste stjerne er den hvide dværg, US 708, som bevæger sig med 1200 km/s. Det har et internationalt hold af astronomer nu regnet sig frem til. Oprindeligt befandt US 708 sig i et system med to stjerner, men dens partner eksploderede som en supernova og slyngede den hvide dværg væk i høj fart. Kilde: Science

• Døde bjergbestigere dukker op efter 55 år To mumificerede lig er dukket op på Mexicos højeste bjergtop, Pico de Orizaba. Bjergbestigere fandt ligene, fordi en af mumiernes hoved stak ud af en gletsjer tæt på toppen. De to mumier, som tilsyneladende holder om hinanden, er formentlig to bjergbestigere, som forsvandt i en lavine under en klatretur den 2. november 1959. Kilde: Discovery

De to mumificerede lig blev fundet nær toppen af Pico de Orizaba.