Nytårsquiz 2016

Tip en 13'er 2016: Her er vinderne

For et år siden satte vi vores videnskabelige tipskupon i søen og bad jer spå om videnskaben i 2016. Her er svarene – og vinderne!

13. december 2016

Ud af 102 besvarelser var der ingen, der havde alle 13 svar rigtige. Men der var tre, der havde 11 korrekte svar.

Vi har trukket lod i blandt dem, og de heldige vindere blev:

• Mia Øhlenschlæger, Svendborg
  • Klaus Pihl, Roskilde

Vinderne præmieres med en flot Illustreret Videnskabs Årbog 2016 og har fået direkte besked.

Hvis du vil spå med om den videnskabelige udvikling i det kommende år, så dyst med i vores nye tipskupon: TIP EN 13'er – 2017.

Her er de rigtige svar for 2016:

1) Affyrede verdens største fly, Stratolaunch Carrier Aircraft, for første gang en raket?

Svar: Nej.

Microsoft-medstifter Paul Allens gigantfly håber ifølge The New York Times på første flyvning inden 2020.

2) Indviedes det kinesiske kæmpeteleskop FAST planmæssigt til september?

Svar: Ja.

Kineserne indviede FAST-teleskopet, der har et overfladeareal som 30 fodboldbaner, i slutningen af september 2016.

3) Opdagede det kinesiske kæmpeteleskop FAST en ny pulsar (stjerne, som udsender pulserende elektromagnetisk stråling)?

Svar: Ja.

Under en test kort før åbningen opfangede FAST-teleskopet signal fra en pulsar, der befinder sig 1351 lysår væk.

4) Kom Storedots mobiloplader i julehandlen og nedsatte smartphonens opladningstid til få minutter?

Svar: Nej.

Storedots metode til lynopladning af smartphone-batterier er endnu ikke kommet på markedet.

5) Indviede russiske Orbital Technologies deres rumhotel og tjekkede de første gæster ind?

Svar: Nej.

Russernes planer om et rumhotel i kredsløb om Jorden i 350 kilometers højde er indtil videre ikke blevet ført ud i livet.

6) Kom solskoldningspillen i handlen inden sommerferien?

Svar: Nej.

Selvom forskere fra Oregon State University har fundet ud af, at mange fisk og fugle naturligt producerer det UV-beskyttende stof gadusol, er det endnu ikke lykkedes for dem at omsætte det til en pille.

7) Fragtede World View-ballonen de første passagerer op i 30 kilometers højde?

Svar: Nej.

Indtil videre har World View-ballonen kun gennemført ubemandet flyvning. Firmaet satser ifølge amerikanske medier på bemandede flyvninger i 2017.

8) Stod den udvidede Panama-kanal klar til indvielse i april?

Svar: Nej.

Panama-kanalen blev indviet i sin udvidede version i juni. Udvidelsen tog næsten et årti og kostede 5,4 milliarder dollars.

9) Vedtog politikerne en lov om, at alle danske hunde skal have en mikrochip som deres britiske artsfæller?

Svar: Nej.

I Danmark er mærkning af hunde lovpligtig, og selvom det i dag ofte sker ved injektion af en mikrochip, tillader lovgivningen fortsat mærkning med lyske- eller øretatovering.

10) Blev det første barn med tre genetiske forældre født?

Svar: Nej.

... Men Storbritannien har i december 2016 godkendt ved lov, at fødeklinikker kan ansøge om licens til at skabe børn med DNA fra tre forældre per 2017. Metoden kan bruges på kvinder, der risikerer at give barnet genetisk betingede, arvelige sygdomme.

11) Kom Martin Jetpack i handlen til private?

Svar: Nej.

Martin Aircraft, der står bag jetpacken, har endnu ikke opnået myndighedernes godkendelse til kommerciel eller privat brug af jetpacken.

12) Kom den første person til skade i en jetpack-ulykke?

Svar: Ja.

Nick Macomber, direktør i Jet Pack International, styrtede til jorden under en testflyvning i april. Han overlevede, men brækkede kæben og måtte sys med 27 sting.

13) Blev blod skabt af stamceller testet på mennesker?

Svar: Nej.

... Men britiske forskere håber, at de første tests på mennesker med små mængder blod kan lade sig gøre i 2017.