VR smag top

Nu kan du smage og tygge i virtual reality

Elektroder i ansigtet gør det muligt at tygge i en sej bøf, og forskellige temperaturer lader dig smage en sød vingummi. Nye opfindelser tilfører virtual reality en hel ny dimension.

23. november 2016 af Karine Kirkebæk

Du brager ind ad døren til en kro og ser en gyldenstegt kalkun på bordet til venstre for dig.

Indtil nu har du i virtual reality-verdenen kun fået lov til at se på lækkerierne. Men fremover vil du kunne sætte tænderne i maden – og smage den.

Temperaturer smager sødt

Det er nemlig lykkedes forskere fra National University of Singapore at udvikle en teknik, der får dig til at smage i VR. Ved hjælp af termisk simulation kan de efterligne forskellige smage.

>>Få 2 nr af Illustreret Videnskab + Virtual Reality-brille

Brugeren placerer sin tungespids på et termoelektrisk apparat, som hurtigt kan skifte til varm eller kold. Det snyder varmefølsomme neuroner i tungen, som bruges til at smage.

Halvdelen af forsøgsdeltagerne kunne smage vha. det lille apparat. Nogle af deltagerne oplevede en krydret smag, når apparatet var 35 °C og en mintsmag, når den var 18 °C.

Elektricitet efterligner sej bøf

Et andet forskerhold fra University of Tokyo har lavet et system, der snyder din hjerne til at tro, at den tygger på forskellige madvarer vha. elektroder på en muskel i kæben.

Se elektriciteten stimulere kæben.

Forskerne har opdaget, at en høj frekvens af strøm fra elektroderne giver en følelse af at tygge på noget hårdt. Mens lange elektriske pulse simulerer at gumle på noget, der er sejt.

God nyhed for allergikere

Begge forskerhold har som mål at hjælpe mennesker med begrænsede diæter eller helbredsproblemer som fx svage kæber og allergier.

De nye teknikker vil kunne hjælpe bl.a. allergikere til fx at opretholde en sund appetit på trods af udfordringer.