Virtual Cable

Computere gør det nemt at køre bil

Computere kommer til at vende op og ned på den måde, vi kører bil på. Det bliver både lettere og sikrere at bevæge sig ud i trafikken.

20. marts 2012 af Henrik Bendix

Sæt dig ind i bilen og fortæl, hvor du vil hen. Læn dig tilbage i sædet og slap af, mens bilen kører dig sikkert til dit bestemmelsessted. Du behøver hverken at røre rat eller pedaler undervejs. I stedet kan du bruge transporttiden på at læse avis eller få en lille lur.

Sådan ser fremtiden ud for bilisterne. Ikke alene bliver bilturen mindre krævende og mere behagelig, den bliver også langt sikrere, fordi computersystemerne er hurtigere end mennesker til at opdage og reagere på farlige situationer. Forhåbentlig kan teknologien hjælpe med til at nedbringe det høje antal trafikdræbte – hver eneste dag dør der mere end 3000 mennesker i trafikuheld verden over.

Radar, laser og gps er bilens øjne

De selvkørende biler er allerede virkelighed på forsøgsbasis. I USA og Tyskland eksperimenteres der på livet løs, og italienske robotbiler har taget turen fra Italien til Kina. Moderne teknologi som avancerede laser- og radarsystemer, videokameraer og gps sikrer, at bilerne finder vej, stopper for rødt og ikke støder ind i noget eller nogen undervejs.

Indtil videre har de automatiske køretøjer altid haft et menneske siddende klar bag rattet, når de har bevæget sig rundt i trafikken blandt andre trafikanter. Et menneske, der kan gribe ind, hvis bilen ikke opfører sig, som den skal, når der sker noget uventet.

Selvom det er lykkedes at køre ture på langt over 1000 km gennem både land og by helt uden menneskelig indblanding, mangler der stadig en del forskning og udvikling, før de selvkørende biler bliver hverdag. Men længe inden vi helt kan slippe rattet, vil en lang række nye teknologier komme til at revolutionere vores måde at køre bil på. Sikkerheden vil fx blive øget med systemer, der gør det nemmere at orientere sig, uden at bilisten behøver fjerne blikket fra vejen.

Data på forruden

En stor del af færdselsuheldene skyldes uopmærksomme bilister, der kigger væk fra trafikken, og her kan et såkaldt head-up display (HUD) være en hjælp. I stedet for at kigge på instrumentbrættet for at få oplysninger om hastigheden eller ruten får føreren alle vigtige informationer projiceret op på forruden, som han i forvejen kigger ud igennem. Vel at mærke som et halvgennemsigtigt billede, så han ikke overser noget andet.

HUD er en teknologi, der først blev brugt i fly, men nu så småt er ved at vinde indpas i biler. Visse dyre modeller er allerede udstyret med forrudedisplays, som kan give føreren informationer om farten, ruten (via gps) og trafikale forhold, fx om der er overhalingsforbud.

Vi kan se igennem mørke og tåge

De eksisterende HUD-systemer er stadig forholdsvis simple, men teknologien er i rivende udvikling. Bilens navigationssystem vil fx blive langt mere intuitivt at bruge, hvis man i stedet for pile i bunden af forruden bliver præsenteret for en linje, der ser ud, som om den svæver over vejen – som om man blot skulle følge et kabel, der var spændt op over hele ens rute.

Det amerikanske firma MVS er i fuld gang med at udvikle et sådant system kaldet “virtual cable”. Her ser føreren hele tiden en rød linje i forruden, der markerer rutens forløb, så han aldrig behøver taget blikket fra vejen.

Nye, kompakte laserprojektorer kan skabe levende billeder i farver direkte på forruden, og rigtigt interessant bliver det, når føreren kan få informationer fra bilens forskellige sensorer på den måde. Allerede nu er der biler, der advarer, hvis man er ved at køre ind i noget eller utilsigtet begynder at skifte vognbane. I fremtiden får bilisterne nærmest supersanser i form af sensorer, der fx gør det muligt at se om natten og i tæt tåge.

Ved hjælp af teknologi som infrarøde kameraer, radarer og lasere kan bilen aflæse omgivelserne bedre, end mennesker er i stand til, i hvert fald under vanskelige forhold. Bilens fører kan fx få vist, hvordan vejen bugter sig længere fremme, selvom han ikke kan se det med sine egne øjne. Og farvede kurver på forruden kan markere vejens kanter, så det bliver nemmere at holde sig på den. Bilproducenten General Motors arbejder netop på at udvikle en sådan teknologi.

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: