Volvo batteries

Bilen er et rullende batteri

Bilbatteri: Svensk forsker bygger batterier ind i døre, tag og motorhjelm.

24. februar 2014

Det store bilbatteri hører fortiden til

Står det til den svenske ingeniør Per-Ivar Sellergren, som er ansat hos bilproducenten Volvo, hører det store og tunge bilbatteri fortiden til. Igennem tre og et halvt år har Sellergren og kolleger sammen med forskere fra britiske Imperial College London arbejdet på at udvikle et bilbatteri, der er helt integreret i bilens karrosseri.

Nanobatterier og superkondensatorer

Batteriet består af en sandwich af kulfibre, nanobatterier og superkondensatorer, som formes til karrosseridele og hærdes i en ovn. Ud af ovnen kommer et materiale, der direkte kan erstatte fx kølerhjelm, dørpaneler og bagsmæk.

Nanomaterialet udmærker sig ved at være både lettere og stærkere end stål, og eftersom det gør standardbatteriet overflødigt, sparer det både vægt og plads i bilen. Samtidig har materialet en så stor kapacitet, at det kan anvendes som energikilde i elbiler. Én opladning rækker til en køretur på 130 kilometer, mens bilens egenvægt reduceres med 15 procent.

Ordbogen

Superkondensator: Elektrisk komponent, som bruges til at oplagre en ladning i et elektrisk kredsløb. Mere holdbar og energieffektiv end nutidens batterier.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: