Chevrolet Bel Air

Dollargrin brager frontalt ind i moderne familiebil

I dag kan passagerer overleve biluheld, som i en Chevrolet Bel Air fra 1950'erne ville have betydet den visse død. Med crashtest har bildesignere forbedret sikkerheden i moderne biler ved bl.a. at udvikle airbags og stødabsorberende zoner.

9. december 2014 af Jens Trabolt

Bilsikkerheden er forbedret markant siden 50'ernes Chevrolet Bel Air

Ved at lade biler kollidere i kontrollerede crashtest har ingeniører forbedret bilsikkerheden i årtier. Siden Chevrolet Bel Air blev produceret i 1950’erne er bilerne bl.a. blevet udstyret med sikkerhedsseler, nakkestøtter og deformerbare ratstammer, så chaufføren ikke risikerer at blive spiddet.

I tidslinjen nedenfor kan du læse om nogle af de store forbedringer af bilsikkerheden siden Chevrolet Bel Air rullede ud på landevejene:

? 1960’erne: Ratspidning undgås

I en ældre bil som Chevrolet Bel Air blev føreren ofte spiddet af ratstammen under frontalsammenstød. Op gennem sentresserne fik de fleste biler derfor deformerbar ratstammer, som knækker eller foldes sammen for at beskytte passageren.

? 1970’erne: Seler indføres

En af de første ting ingeniørerne opdagede, da de begyndte at crashteste biler var, at selv ved kollisioner med ringe hastighed (10-15 km/t) knaldede passagererne ind i bilens interiør. Sikkerhedsseler blev derfor standard fra cirka 1975.

Alle biler har desuden siden 1975 været designet, så stødabsorberende zoner krøller sammen på en nøje udtænkt måde og beskytter passagererne i kabinen. I dag er alle tænkelige dele såsom motor og hjulophæng designet til at blive foldet sammen på en bestemt måde.

? 1990’erne: Brandrisiko mindskes

Ved frontalkollisioner kan benzinslanger blive revet over og udstrømmende benzin udgøre en alvorlig brandfare. For at begrænse brændstoflæk lukker sensorer derfor for benzintilførslen, ved kollisioner. Systemet blev indført i 1990 på de fleste biler.

Tidligere bestod bilers dørside også kun af en tynd karosseriplade. Gennem utallige crashtests har ingeniørerne fundet den optimale måde at mindske skaderne ved sidekollissioner, og i dag er bilens side udstyret med bjælker af højstyrkestål, kaldet anti-intrusion bars.

? 2000’erne: Airbags kommer til

Crashtest har lært ingeniørerne, at oppustelige luftpuder kan beskytte passagerne mod at hamre ind i bilens interiør ved kollisioner. Airbags blev derfor standard i de fleste biler i år 2000.

I dag crashtestes biler også for, hvor godt de beskytter fodgængere ved sammenstød. Moderne biler har siden 2008 været udstyret med bl.a. fodgængervenlige kofangere uden skarpe kanter og aktive kølerhjelme som løfter sig ved sammenstød for at skabe maksimal afstand til hårde komponenter som fx motor.

Fra Chevrolet Bel Air til moderne bilsikkerhed

Sæt dig bag rattet og cruise gennem vores artikel om de teknologiske landvindinger indenfor bilsikkerheden:

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: