Tesla Motors

Elbiler udfordrer redningsmandskab

Over de kommende år vil langt flere elbiler være at finde på landevejen. Med batterier og stærkstrøm under motorhjelmen må redningsfolk må tage særlige hensyn, når elbilerne er involveret i ulykker.

16. maj 2013 af Carsten Nymann

I over 100 år har trafikulykker med benzin- og dieseldrevne personbiler været hverdag for redningsmandskaber verden over.

Men med lanceringen af moderne modeller som Nissan Leaf, Renault Zoe og Tesla Model S vil elbilerne over de næste spille en stadig større rolle i trafikken – og dermed også i ulykkesstatistikken.

Med flere tusinde batterizeller og stærkt strømførende kabler under de svungne paneler, byder elbilerne på nye udfordringer for Falck-folk, som er vant til benzintanke og forbrændingsmotorer.

Den amerikanske elbilfabrikant Tesla Motors har derfor stillet en fabriksny bil til rådighed for en instruktionsvideo, hvor redningsfolkene lærer at skære og klippe fastklemte passagerer fri uden at komme i karambolage med de elektriske installationer.

Se videoen her:

Læs mere

I Illustreret Videnskab nr. 9/2013 kan du læse meget mere om elbiler. Som abonnent kan du downloade artiklen i PDF ved at klikke på knappen nedenfor.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: