Hvorfor har formel 1-biler så brede dæk?

De brede dæk, man blandt andet ser i formel 1, må da nødvendigvis nedsætte topfarten. Hvad er fordelen ved dem?

1. september 2009

De brede dæk har til formål at øge friktionen med kørebanen. Jo bredere dæk, jo fastere står bilen. Det skyldes tværkræfter, der modvirker de fremadrettede kræfter, som ellers ville tvinge bilen ud af banen. Derved kan man tage svingene med højere hastighed. Samtidig benytter man i formel 1 dæk med en gummiblanding, der opnår en meget høj arbejdstemperatur på 80-110º C. Når dækkene er varmet op efter de første omgange, klæber det bløde gummi sig fast til vejbanen, så kørerne kan tage svingene med endnu højere hastighed. Der er dog ganske rigtigt den ulempe, at brede dæk nedsætter tophastigheden og øger brændstofforbruget, når bilerne kører ligeud. I visse tilfælde kan de brede dæk æde op til 40 procent af topfarten. Racerdæk er i øvrigt en hel videnskab. Dækkene på en formel 1-racer er monteret, så de foroven hælder tre til fem grader ind mod bilen. Det kalder man “negativ camber”. I svingene presser bilens krængning dækkene udad til lodret stilling, og netop i den position står dækkene allerbedst fast på kørebanen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: