nb_u46 Kevin

Kevin Magnussen får hightech-motor fra Honda

Mens Formel 1-kørerne gør klar til sæsonens sidste løb i Abu Dhabi, arbejdes der intensivt i pit’en med en revolutionerende ny motor.

13. november 2014 af Carsten Nymann

Formel 1 er arenaen, hvor bilfabrikkerne bedriver, hvad der bedst kan betegnes som grundforskning, hvad end det gælder lufttrykaktiverede ventilløftere eller miljøvenlige elmotorer.

2015-sæsonen tegner i det lys til at blive særligt spændende, når japanske Honda vender tilbage som motorleverandør.

Indtil videre bliver det britiske hold McLaren, som har danske Kevin Magnussen bag rattet, eneste aftager af Hondas teknologi i 2015.

I Formel 1 er alt omkring teknologien reguleret, og alle kører med samme størrelse motor, så Honda skal ud i marginalerne for at finde de ekstra kræfter. Foto: Honda

Hybridmotor i otte dele

Honda har ikke afsløret detaljerne omkring sin nye motor endnu, men hele drivværket kommer som i resten af feltet til at bestå af otte hovedkomponenter:

1.    Selve motoren er på 1,6 liter, leverer omkring 600 hk og driver baghjulene.

2.    En 8-trins såkaldt sekventiel gearkasse skifter gear på ca. 0,05 sekunder.

3.    MGU-K-enheden er en elmotor/generator, som opsamler energi fra nedbremsninger. Den opsamlede strøm leverer cirka 160 ekstra hk til hjulene.

4.    Under brændstoftanken sidder et batteri, hvor overskudsstrømmen opbevares mellem nedbremsninger og accelerationer.

5.    Intercooleren køler den luft ned, som suges ind i motoren fra omgivelserne.

6.    Turboen komprimerer den kolde luft og sender den ind i motorens forbrændingskamre under tryk, hvilket forstørrer eksplosionen i cylindrene.

7.    MGU-H-enheden er en elmotor/generator, som opsamler varme fra udstødningen. Energien bruger den til at drive en kompressor, der holder turboen oppe i omdrejninger, selv når chaufføren må bremse ned på vej ind i svingene. På den måde er maks-effekten til stede med det samme, når accelerationen sættes ind.

8.    ECU’en, også kaldet styrecomputeren, er bilens hjerne, som får alle dele til at tale sammen.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: