nb_u06 Nissan Le Mans

Nissan vil vinde Le Mans med personbil-teknik

Normalt drypper højteknologi fra bilfabrikkernes racerbiler på de almindelige personbiler. Med en ny racerbil til Le Mans-løbet har Nissan vendt bøtten.

5. februar 2015 af Carsten Nymann

Det årlige 24-timers racerløb i Le Mans er bilfabrikkernes legeplads, hvor ny teknologi bliver udsat for den ultimative stresstest.

Teknologiske landvindinger som turboladere og hybridmotorer har tidligere vist deres værd her, før de er blevet rullet ud i personbil-kundernes nye biler.

Men i denne uge vendte japanske Nissan den ligning på hovedet.

Turbomotor trækker på forhjulene

Med racerbilen GT-R LM Nismo har ingeniørerne nemlig adopteret et karaktertræk, som normalt hører hjemme i almindelige familiebiler.

GT-R LM Nismo har forhjulstræk, hvilket betyder, at bilens 550 hk stærke V6-turbomotor driver forhjulene. Normalt trækker racerbiler på baghjulene.

Forhjulstræk er sikkert, men fodslæbende

Med få undtagelser gik bilfabrikkerne i løbet af slut-halvfjerdserne bort fra baghjulstræk i personbiler, fordi forhjulstræk er mere sikkert og pladsbesparende.

Men forhjulstrækket giver også en ulige vægtfordeling i bilen, hvor tyngden koncentreres foran, hvilket koster på de sportslige egenskaber.

Hverdagsteknik i kamp mod sportsvogne

Af den årsag har racerbiler og rendyrkede sportsvogne hidtil holdt fast i baghjulstrækket.

Nissans Le Mans-racer bliver en eksponent for, hvor langt den forhjulstrukne bil er kommet i udviklingen.

Racerbiler donerer ny teknik

Også Formel 1-sporten har tidligere kastet ny spændende teknik af sig. Hvis traditionen skal følges, får vi muligvis i fremtiden forhjulstrukne sportsvogne til gadebrug fra Nissan.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: