Nu kører den første nanobil

1. september 2009

Forskerne James Tour og Kevin Kelly fra Rice University i Houston, USA, har konstrueret verdens første nano-bil, som kan køre, hvis den får et lille puf fremad. Bilen har et chassis og aksler, som er lavet af organiske molekyler, og de fire hjul be-står således hver af blot 60 kul-stofatomer. Hele bilen er kun 3-4 nanometer lang. Et menneskehår måler 80.000 nanometer i diameter, så hele 20.000 af nanobilerne kan holde parkeret i kø på et hårs bredde. Andre forskere har tidligere fremstillet nanostrukturer, som ligner biler, men det er første gang, det er lykkedes at få en bil til at køre. Tour og Kelly kunne følge bilens færd hen over en guldplade i deres elektron-mikroskop. Ved stuetemperatur holder den elektriske spænding hjulene fast til underlaget, men når guld-pladen opvarmes til 200 grader celsius, ruller bilen af sted. I fremtiden håber forskerne, at nanobiler som denne kan transportere molekyler rundt i et nanolandskab, fx inde i et menneskes krop.