nb_u41 Toyota brintbil

Toyota vil sælge brintbiler i 2015

Mens elbilen langsomt, men sikkert vinder frem, har brintbilerne ladet vente på sig. Nu afslører Toyota, at de vil sende en model på gaden allerede næste år .

9. oktober 2014 af Carsten Nymann

Brintbiler, hvor benzinmotoren er byttet ud med en såkaldt brændselscelle, har været undervejs siden afslutningen af den kolde krig.

Og nu ser det ud til, at teknologien står på nippet til et gennembrud.

Frem mod den 19. oktober løber en af verdens største biludstillinger af stabelen i Paris, og her viser det japanske bilmærke Toyota en brintbil, som kommer på gaden allerede næste år.

Vanddamp ud af udstødningen

En brintbil som Toyotas FCV (Fuel Cell Vehicle) bruger flydende brint som brændstof.

Men i stedet for at blive brændt af i en forbrændingsmotor, ledes brinten over i en batterilignende celle, hvor den møder og reagerer med ilt fra luften.

Mødet resulterer i en energiudladning, som brændselscellen bruger til at drive en elmotor, mens spaltede ioner fra hhv. brint og ilt går sammen og bliver til vand.

I realiteten betyder det, at brintbilens udstødning består af det rene vanddamp.

Infrastruktur er et problem

Indtil videre har de få brintbiler, som eksisterer på markedet, været ekstremt dyre, bygget i begrænsede serier og kun udbudt via særlige leasingprogrammer – ofte til myndigheder og organisationer.

Den største tilbageværende udfordring for brintbilerne er infrastruktur, da der i de fleste lande er langt mellem brinttankstationerne, som er væsentligt dyrere at anlægge end en almindelig tank med benzin og diesel.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: