Terrafugia transition

Transition: Flyvemaskinen, der også kan køre

Med transition kan du vælge om du vil tage luftvejen eller landevejen.

3. januar 2014 af Antje Gerd Poulsen

Hvorfor konstruere en bil, der kan flyve, når man lige så godt kan lave en flyvemaskine, der kan køre som en bil?

Sådan tænkte flyingeniør Carl Dietrich fra Massachusetts Institute of Technology i USA, da han sammen med nogle kolleger gik i gang med at udvikle det kørende fly. Resultatet blev Transition, som blev testfløjet i august 2013.

Flyet kan parkeres i garagen

Med Transition ville Dietrich løse nogle af problemerne for små sportsfly: dårligt vejr og dyre hangarpladser. Hvis vejret ikke tillader flyvning, kan føreren bare vælge landevejen.

Og med sammenklappelige vinger kan den flyvende bil eller kørende flyvemaskine parkeres hjemme i garagen.

Transition

Pris: Ca. 1,6 mio. kr. På markedet: 2015-16 (kan dog bestilles nu) Tophastighed, jord/luft: 110/185 km/t Maksimal flyvehøjde: 3000 m Motortype: 100 hk Rotax-stempelmotor Antal passagerer: To inklusive pilot Vægt: 440 kg Styrke: Et rigtigt fly med en rigtig flymotor

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: