Flykatastrofer topbillede

5 flykatastrofer der kan ramme din rejse

Selv om fly er blandt de absolut sikreste transportmidler, klæber katastrofe-blinket uværgerligt til flyrejser. For når det går galt, går det som regel virkelig galt. Her er fem katastrofer, som kan ramme din flyrejse.

30. juni 2016 af Morten Kjerside Poulsen

En kold januardag i 2009 nødlandede piloten Chesley Sullenberger en US Airways Airbus 320 med 155 passagerer og besætningsmedlemmer på Hudson-Floden i New York og afværgede dermed en flykatastrofe.

Sullenberger blev efterfølgende udråbt til folkehelt i medierne, og gerningen blev døbt "Miraklet på Hudson Floden", hvilket den biografaktuelle film "Sully" er inspireret af.

Dengang i 2009 var det en stor flok fugle, der fik motorerne til at gå i stå. Men fugle er langt fra det eneste, der kan ramme din flyrejse.

Se animationsfilm, der rekonstruerer landingen i 2009 med lydoptagelser fra cockpittet. Video: Scenesystems.

1. Pilotfejl

Foto: Shutterstock.

I over halvdelen af alle flykatastrofer eller andre former for uheld med fly involveret, er fejlen menneskelig. Hvad enten det er tilsigtet, som andenpiloten, der styrtede et Germanwings-fly ned i Alperne i 2015, eller en fejl, står mennesket bag langt de fleste flykatastrofer.

Fejlene kan spænde fra uopmærksomhed under selve flyvningen til fejlindtastning af data i flycomputeren og forkert beregning af brændstofmængder.

Sidstnævnte fandt sted i 1983, hvor et fly fra Air Canada løb tør for brændstof i 12 kilometers højde og måtte nødlandes som et svævefly.

Fejlen skyldtes, at Canada kort forinden var gået over til det metriske system, og derfor var flyet blevet lastet med langt mindre brændstof, end man troede.

2. Mekaniske fejl

Selv om flyene og deres tekniske indmad bliver stadig bedre og sikrere, står mekaniske fejl stadig bag 20 pct. af alle katastrofer. Motorerne er generelt blevet mere pålidelige, men kan stadig sætte ud eller eksplodere uden varsel.

I 1989 førte en eksplosion i en halemotor til, at piloten på United Airlines Flight 232 mistede kontrollen med samtlige flyets rorflader. Den eneste måde, han kunne styre på, var at regulere kraften på de to tilbageværende motorer. Alligevel lykkedes det ham at sætte flyet ned i Sioux City Lufthavn i Iowa.

Selv om flyet landede med så stor fart, at det brød i brand, og 111 af de i alt 296 passagerer mistede livet, blev landingen anset for et mirakel.

3. Dårligt vejr kan medføre flykatastrofer

Foto: Inna Sokolovska / Shutterstock.com.

Sne, tåge og storm er vejrfænomener, som alle kan ende i katastrofe. Til trods for at moderne fly er spækket med udstyr, kan is på vingerne eller sjap på landingsbanen være katastrofalt, og dårligt vejr står bag 10 procent af alle flystyrt.

Til gengæld er lyn relativt ufarlige. Ingen fly er styrtet pga. lyn siden 1988, hvilket især skyldes, at moderne fly er lavet af metal og derfor virker som et såkaldt Faraday-bur. Når lynet rammer fx en vinge, bevæger strømmen sig rundt i flyets metalskrog uden at berøre passagererne, inden den forlader flyet igen via fx halen.

4. Sabotage

10 pct. af alle flykatastrofer skyldes sabotage eller terrorisme. I 1970 blev tre fly kapret og sprunget i luften af den palæstinensiske terrororganisation PFLP, ligesom terrorister styrtede to fly ind i World Trade Center i New York i 2001.

Øget sikkerhed i lufthavnene har i dag bremset antallet af sabotagerelaterede flykatastrofer. Dog er jetfly udsat for angreb fra jorden, hvis de flyver hen over konfliktramte områder.

I 2014 blev Malaysia Airlines MH17 skudt ned over Ukraine – samtlige 296 om bord blev dræbt.

Mere heldige var piloterne på et DHL fly fra Bahrain, som over Baghdad blev ramt af et jord-til-luft-missil. Trods manglende hydraulik og mulighed for at styre flyet, lykkedes det alligevel piloterne at nødlande i Baghdad uden dødsofre.

5. Birdstrikes kan føre til flykatastrofer

Foto: Konwicki Marcin / Shutterstock.com.

21.000 gange hvert år støder jetfly sammen med fugleflokke. Siden 1988 har 250 mennesker mistet livet, ligesom 200 fly er blevet ødelagt som følge af de såkaldte ”birdstrikes”.

Det er især store vandfugle, som står bag katastroferne, da 5,5 kilo gås og en turbofan-jetmotor er en dårlig kombination. De store fugle bliver kværnet til mos, men ødelægger undervejs vitale dele af motorerne.

I 2009 ramte US Airways Flight 1549 en flok canadagæs kort efter take-off fra La Guardia-lufthavnen i New York. Gæssene satte begge motorer ud, og piloten dristede sig ud i en af historiens mest spektakulære nødlandinger på Hudson-floden.

5,5 kilo gås satte 70 tons fly ud af spillet

Læs mere om "Miraklet på Hudson-Floden" og andre fabelagtige nødlandinger gennem historien i vores store artikel.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: