Flyet ændrer form i luften

1. september 2009

Passagerflyets brede vinger giver ikke overraskende helt andre egenskaber end jagerflyets strømlinede design. Store vinger giver stor bæreevne og er en fordel ved start, landing og lav fart, hvorimod små vinger er eneste vej til høj fart. Det dilemma har længe plaget flykonstruktører, men nu er en løsningen måske på vej. Amerikanske flyproducenter er ved at udvikle et fly, der kan ændre form, så flyets vingeareal altid er optimalt. Og mens tidligere design med såkaldt “variabel vingegeometri” var baseret på tunge og komplicerede mekaniske systemer, er det på fremtidens fly selve vingen, der ændrer form. Vingerne skal nemlig laves af shape memory polymer (SMP) – et materiale, der skifter til en forudbestemt form, når det påvirkes af fx varme, højfrekvent lys eller elektrisk spænding. Normalpositionen er, at flyet har størst muligt vingeareal, men når det er lettet, kan materialet påvirkes med fx strøm, så vingerne bøjes ind til kroppen, og flyet dermed bliver bedre til at flyve hurtigt. De to fabrikker Lockheed Martin og Hypercomp har fået penge til at udvikle konceptet. Førstnævnte har bygget en model og er ved at teste dens aerodynamiske egenskaber. Modellen bruger ikke SMP, men har hængslede vinger, for netop udviklingen af et brugbart materiale er en af de største udfordringer ved konstruktionen. Skiftet fra stort til lille vingeareal skal ske helt præcist og gerne kunne gentages igen og igen, uden at vingen bliver metaltræt og falder af. Indtil videre skal teknologien bruges til små fjernstyrede fly til forsvaret. Men med tiden kan den overføres til større pilotløse fly og senere til helt almindelige passagerfly.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: