flystyrt topbillede

De tre værste flystyrt i historien

Flystyrt er sjældne, men på grund af de mange passagerer om bord, er dødeligheden ofte høj, når ulykken sker. To af de tre værste flystyrt i historien skyldtes, at fly stødte sammen i luften eller på landjorden.

3. juli 2015 af Stine Overbye & Jesper Bindslev

1. Dobbelt jumbo-flystyrt på Tenerife

Årstal: 1977 Omkomne: 583

Historiens værste flystyrt fandt sted på landjorden, i lufthavnen på den spanske ferieø Tenerife. Katastrofen indtraf, da to Boeing 747-fly stødte sammen på landingsbanen, som var indhyllet i tæt tåge.

Det ene af flyene, fra hollandske KLM, havde 248 om bord, mens det andet, fra Pan-Am, havde 396 om bord.

Uden at vente på tilladelse lod KLM-kaptajnen sit fly tordne ned ad startbanen i den tro, at den var fri. For sent opdagede han det andet fly. Ved sammenstødet brød Pan Am-flyet i brand, og kun 61 af de ombordværende reddede livet. Samtlige 248 om bord på KLM-flyet omkom.

Haleror og vragdele lå spredt ud over Los Rodeos-lufthavnens startbane efter verdenshistoriens værste flystyrt den 27. marts 1977.

2. Japansk flystyrt efter fejl-reparation

Årstal: 1985 Omkomne: 520

Under en kort indenrigsflyvning punkterede trykkabinen på JAL 123, en Boeing 747 fra Japan Airlines, kort efter starten fra lufthavnen i Tokyo. Overtrykket flåede halefinnen af, og samtidig blev rørene i flyets hydrauliksystemer revet over og tømt for hydraulikvæske.

Selv om piloterne ikke længere kunne styre flyet, fløj den store maskine videre i 32 minutter, inden det styrtede ned i et bjergområde. Fire passagerer overlevede mirakuløst. Ulykken skyldtes en forkert udført reparation efter en hård landing syv år tidligere. Med 520 omkomne er flystyrtet det mest dødbringende med kun et enkelt fly involveret.

Boeing 747'eren fra Japan Airlines styrtede i et skovklædt bjergområde nordvest for Tokyo efter 32 minutters flyvning uden halefinne.

3. Flysammenstød i luften ved New Delhi

Årstal: 1996 Omkomne: 349

En Boeing 747 fra Saudi Arabian Airlines var netop lettet fra lufthavnen i New Delhi i Indien, da det blev torpederet af en Ilyushing Il-76 fra Kazakhstan Airlines, der var på vej til at lande.

Ved kollisionen, der skete i 4300 meters højde over landsbyen Charkhi Dadri, ramte det kasakstanske fly den saudiske jumbojets venstre vinge med halen, og begge flydele blev kappet af.

Alle 312 ombordværende på det saudiske fly og 37 på det kasakstanske fly omkom. Flystyrtet skyldtes, at de kasakstanske piloter pga. dårlige engelsk-kundskaber var gået ned i en lavere højde, end flyvelederen havde anvist.

Det kasakstanske fly kolliderede med en saudisk jumbojet, fordi piloterne ikke havde forstået den engelske flyveleder ordentligt.

Følg flystyrt fra start til slut

Japan Airlines-ulykken i 1985 var verdens dødeligste flystyrt med kun et enkelt fly involveret. Følg det langstrakte ulykkesforløb minut for minut:

Få et godt tilbud på Illustreret Videnskab

Få 3 nr. af Illustreret Videnskab til 79,00. Klik her.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: