Supersoniske fly til passagertrafik
Supersonisk fly

QueSST er NASA's første bud på at konstruere et fly, der kan gennembryde lydmuren uden de karakteristiske brag fra chokbølger. Det vil gavne almindelige flypassagerer, som kan komme langt hurtigere frem til deres destination.

© NASA / Lockheed Martin

Fremtidens passagerfly bliver dobbelt så hurtige

NASA har nået en milepæl i forsøget på at udvikle støjsvage passagerfly, der bevæger sig hurtigere end lyd

3. juli 2017 af Berit Viuf

En tændt motorsav en meter fra dit ansigt. Så meget larmer supersoniske fly - fly der flyver hurtigere, end lyden bevæger sig. Larmen kommer fra de chokbølger, der opstår, når flyet bryder lydmuren.

Selvom ingeniører har bygget supersoniske fly til almindelig passagertransport, er de blevet trukket ud af drift, fordi de simpelthen støjer for meget, når de flyver over landjorden.

Hos NASA har ingeniørerne nu bevist, at de kan udvikle et flydesign for lyddæmpede supersoniske fly. Det betyder, at du i fremtiden kan halvere den tid du bruger i luften, når du rejser.

Bløde dunk i stedet for brag

NASA har netop afsluttet en række forsøg i en vindtunnel med fly-konceptet Quiet Supersonic Transport (QueSST). De viser, at det kan lade sig gøre at få de larmende brag, som supersoniske fly er kendt for, lavet om til bløde ”dunk”, der sendes opad mod himlen frem for mod landjorden.

På den måde kan støjniveauet mindskes med en tredjedel fra 105 PLdb til 70 PLdb – eller hvordan vi opfatter støjniveauet af en motorsav i forhold til niveauet for en (lidt højrystet) samtale.

Dobbelt så hurtigt

Når flyene ikke længere larmer, kan der skrues op for farten. Selvom det først bliver i 2018, at NASA begynder konstruktionen af det store støjsvage supersoniske passagerfly, der går under navnet X-plane, giver et andet mindre overlydsfly et fingerpeg om, hvad der vil være muligt.

Flyet, der udvikles af firmaet Boom, skal fragte sine passagerer med en fart af 2300 km/t, det dobbelte af lydens hastighed.


Lang næse mindsker brag

  • Det er den langstrakte form, som især har betydning for støjniveauet. Når et almindeligt fly bevæger sig hurtigere end lyden, skabes der en kraftig trykbølge ved næsen. NASA’s fly får en ekstremt lang og spids næse, og derfor samler trykket sig ikke i samme grad forrest, men bliver spredt langs hele længden af næsen.


  • Trykbølger skabes ved alle overflader, som stikker ud fra et overlydsfly. Bølgerne har en tendens til at indhente hinanden og samle sig i én stor bølge. En rund og slank flykrop gør det sværere for bølgerne at samle sig. I stedet når de Jorden enkeltvis og mister mere energi på vejen.


  • Jo større samlet overflade, der rammer luften samtidig, jo stærkere trykbølger dannes der. Motorerne bidrager stærkt til overfladen, og ved at anbringe dem oven på flyet vil NASA sende trykbølgerne opad i stedet for ned mod Jorden.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: