nb_u02 Blackbox

Fremtidens sorte boks sender data til skyen

Bjergningsmandskabet kæmper i Indonesien for at fravriste det forulykkede AirAsia-fly sine sorte bokse. I fremtiden bliver det slet ikke nødvendigt.

8. januar 2015 af Carsten Nymann

Mod ugens slutning gik kampen for at finde de sorte bokse i vraget efter AirAsia Flight 8501 ind i en ny fase.

Haleroret, hvor boksene befinder sig, er fundet halvt nedgravet på bunden af Java-havet ud for øen Borneo. Roret må hæves, før boksene kan bjærges.

Var ulykken indtruffet 10 år senere, ville dykkerne muligvis kunne slippe for overhovedet at skulle i vandet, og flyet var blevet fundet langt tidligere.

Uden sorte bokse ingen svar

Fremtidens sorte bokse skal nemlig – i stil med de nyeste smartphones – konstant sende sin data til “skyen”, altså en central online-lagringsplads.

I dag indeholder den sorte boks’ CSMU-enhed (Crash-Survivable-Memory-Unit) rækker af hukommelseschips uden bevægelige dele, som opbevarer data fra fly og cockpit.

Oplysningerne ligger altså godt beskyttet, men før bjergningsmandskabet får hentet boksene ud, gør de ingen gavn – og de kan ikke hjælpe med at finde et forsvundet fly som fx det mystiske Malaysia Airlines Flight 370.

Nye sorte bokse udnytter eksisterende teknik

Et nyt system kaldet FLYHTStream sender automatisk data fra den sorte boks videre til en af 66 såkaldte Iridium-satellitter, der holder øje med flytrafikken fra deres kredsløb over Jorden.

FLYHTStream udnytter et eksisterende system, som i dag satellit-transmitterer data om flyet til flyselskabet.

Hidtil har flyselskaberne vægret sig ved at sende store mængder følsom flydata ad denne kanal på grund af kapacitet og sikkerhed.

Ny teknologi har dog gjort det muligt at sende større datamængder via satellit, og ulykken med MH370 har skabt fornyet interesse om FLYHTStream-systemet.

Den sorte boks

· Består i virkeligheden af to enheder: Én optager al kommunikation og alle lyde i cockpittet. Den anden registrerer data om flyet såsom hastighed, flyvehøjde, krængning m.m.

· Er i virkeligheden orange, så den er nemmere at finde. Udtrykket sort boks stammer fra elektrokkens verden, hvor det dækker over et lukket (hemmeligt) kredsløb.

· Er placeret i flyets halesektion og kan tåle en opbremsning på 3.400 G, en temperatur på 1.100 grader C. og en vanddybde på over seks kilometer.

· Er udstyret med et radiofyr, som som hvert sekund udsender en ultrasonisk impuls, der kan opfanges af eftersøgningsskibe og -fly. Radiofyret er dog batteridrevet og kan holde sig kørende i 30 dage.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: