Hvalens luffer gav idé til ny flyvinge

1. september 2009

En flyvinges forkant er helt glat, men det er ikke den optimale form, har amerikanske forskere netop fundet ud af. Test i en vindtunnel har afsløret, at hvis vingens forreste kant i stedet havde samme form som pukkelhvalens karakteristiske takkede luffekant, ville det give både en mere økonomisk og sikker flyvning. Når luften glider hen over en flyvinge, der har de samme buler som en pukkelhvals luffe, dannes der små hvirvler af luft mellem bulerne. Disse små hvirvler sætter luftstrømmen bedre i stand til at blive hængende på vingens overside, og dermed kan vinklerne mellem vingens plan og flyveretningen øges med op til 40 pct. uden at miste opdriften. Det giver et mere manøvredygtigt fly – ikke mindst ved lav hastighed som fx under start og landing. Ud over otte pct. bedre opdrift giver den takkede vinge også 32 pct. mindre luftmodstand, og det giver et lavere brændstofforbrug. Da vingen samtidig kan undvære de tekniske anordninger, der normalt monteres til at styre luftstrømmen, bliver der dels færre ting, der kan gå i stykker, og dels mere plads til brændstof inde i vingen. Dermed bliver flyet mere sikkert, og kombinationen af mere brændstof og lavt forbrug giver en større rækkevidde. Står det til forskerne bag testene, vil alle passagerfly om ti år være udstyret med vinger, der ligner pukkelhvalens luffer.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: