Fly vejrforhold

Hvilke vejrforhold kan lukke en lufthavn ned?

Hvor voldsom vind skal der fx til for, at lufthavne lukker og holder alle fly på jorden?

12. december 2016

Lufthavne lukker, hvis vejrforholdene udgør en trussel mod fly og passagerer.

Da start og landing er de farligste tidspunkter under en flyvning, er kravene meget strenge til betingelserne her.

Mange typer vejr kan lukke en lufthavn: sne på startbanerne, tåge, som blænder piloterne, eller isslag, som påvirker flyets luftdygtighed ved at afsætte is på fx vingerne.

Vind er en fordel for flyvning

Vind er til gengæld sjældent et problem, men nærmere en fordel.

Flyene har brug for færre meter startbane, hvis de kan lette i modvind, da vinden hjælper med at løfte flyet.

>>Slå ventetiden ihjel på rejsen med to numre af vores blad til 79,50-

Én type vind er dog anderledes: de såkaldte microbursts, som både piloter og flyveledere er meget opmærksomme på.

Et microburst er et område i atmosfæren, hvor vinden blæser nedad.

Tordenbyger er en trussel

Typisk opstår microbursts ved tordenbyger, hvor den kraftige og kolde regn afkøler luften i et område under skyen.

Kold luft er tungere end varm luft og synker derfor ned mod jordoverfladen.

I ekstreme tilfælde kan den lodrette vindhastighed nærme sig 250 km/t, som hurtigt kan trykke et fly mod jorden.

Microbursts er svære at forudse, og derfor vælger lufthavne ofte at lukke, mens en tordenbyge passerer.

Tordenvind er pilotens mareridt

Microbursts er kraftige vinde, der kan opstå i forbindelse med tordenbyger.

Vindene snyder piloten og trykker flyet mod jorden.

|

1) Fly passerer en tordenbyge under indflyvning.

2) Opadgående vind løfter flyet. Piloten presser flyet ind i et dybere dyk for at kompensere.

3) Nedadgående vind presser det allerede dykkende fly hurtigt nedad.

4) Pludselig medvind reducerer vingernes bæreevne, og flyet styrter.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: