Hvordan bliver Stealth-fly usynligt på radar?

Hvordan bærer man sig ad med at konstruere et fly, der ikke kan spores af en radar? Og hvornår blev de første Stealth-fly bygget?

1. september 2009

Stealth betyder “i smug” eller “i al hemmelighed”. Navnet er velvalgt, for et Stealth-fly kan snige sig forbi en radar uden at blive opdaget. Det skyldes flyets helt specielle konstruktion: Dels er alle metalflader belagt med en maling, der nærmest suger radarbølgerne til sig, dels er flyet bygget af plane flader, der kaster radarstrålerne ud til siderne i stedet for at reflektere dem. Flyet er blevet sammenlignet med en skitse, som en ingeniør ikke har gjort færdig, for det er nærmest stykket sammen af plader og er derfor ikke særlig aerodynamisk at se på. Pga. sin aparte facon er det heller ikke særlig flyvedygtigt, så uden computerstøtte ville piloten være prisgivet. Ikke alene er flyet så godt som usynligt på en radar. Heller ikke med anden teknik er det let at afsløre flyet. Fx ligger motorerne godt isoleret dybt inde i flyet, så varmen ikke kan spores. Også udstødningen spredes, så dens varme er svær at afsløre. Det første Stealth-fly var F-117A Nighthawk, der blev prøvefløjet i 1981. Flyene blev brugt første gang under Panama-krisen i 1989 og er senest blevet anvendt i Afghanistan. I flere lande forskes der i en teknik, der kan afsløre de svage refleksioner, der trods alt kommer fra flyet, så måske er Stealth-flyets dage ved at være talte.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: