Hvorfor er flyvinduer så små?

1. september 2009

Vinduerne i et fly er både tyndere og svagere end den øvrige kabine, og dermed er de med til at svække kabinens styrke. Vinduerne er altså små for ikke at gøre konstruktionen for svag. Flyvinduernes facon er heller ikke tilfældig. De er runde eller ovale, fordi der i 1950’erne skete en række styrt med et af de første kommercielle jetfly. Styrtene viste sig at skyldes sprækker, som udgik fra vinduernes hjørner. Det førte til afrundede vinduer og endnu større fokus på kabinens konstruktion. Men måske er der større flyvinduer på vej – i hvert fald er vinduerne på de nye Dreamliner-fly fra Boeing meget større end på gængse fly. Det skyldes, at flyets skrog er bygget af kulfiber, som er langt stærkere end det aluminium, der normalt bruges i flyindustrien. Takket være det stærke skrog er der blevet plads til vinduer med bedre udsyn.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: