Kan et passagerfly undvære piloten?

Har vi teknisk set brug for piloter? Eller kunne et fly i virkeligheden godt styres 100 procent automatisk?

1. september 2009

Et moderne Airbus-trafikfly kan i dag starte, flyve og næsten også lande af sig selv. Det ville dog kræve en kraftig opgradering af flyets computere og kunne kun lade sig gøre på en tur uden uheld. Samtidig ville passagererne næppe kunne overtales til at sætte sig op i et fly uden piloter i cockpittet. Ved starten skal flapsene på vingerne skydes ud, der skal gives fuld gas, flyet skal køre ligeud, og styrepinden skal føres tilbage i rette øjeblik. Alt det ville flyet kunne gøre selv, hvis dets computere blev programmeret til det. Umiddelbart efter starten skal hjulene op, og siden skal flapsene gradvist ind. Den deraf følgende mindre luftmodstand og mindre opdrift ville computerne med lidt større besvær også kunne kalkulere, så flyet holder den rigtige højde under stigningen. Kursen er ikke noget problem. De største problemer kommer ved landingen. Flyet skal ramme landingsbanen præcist, og samtidig har flapsenes opdrift og hjulenes luftmodstand indvirkning på højde og fart. Det vil være svært for en computer at håndtere. Endelig er der naturligvis et muligt uheld. For eksempel kan et tomotoret fly godt lette, selv om den ene motor sætter ud, hvis piloten korrigerer voldsomt med sideroret. Men den operation ville nok være umulig for dagens computere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: