MH370 eftersøgning

Forsvundet sporløst: Hvad skete der med MH370?

MH370 lettede den 8. marts 2014 fra Kuala Lumpur med kurs mod Beijing. Men det malaysiske fly nåede aldrig sin destination, og MH370 er stadig savnet i dag. Her er overblikket over flyets sidste timer og den intense eftersøgning.

17. december 2014 af Malene Breusch Hansen

MH370 letter fra Kuala Lumpur

? Lidt efter midnat den 8.marts 2014 sætter 227 passagerer sig til rette i den store Boeing 777, der netop skal til at køre ud på startbanen i Kuala Lumpur i Malaysia og flyve til Beijing i Kina.

Flyvelederen i kontroltårnet giver MH370 tilladelse til at starte og ønsker en god tur ud i natten.

? 40 sekunder senere løfter det malaysiske fly sig fra startbanen i Kuala Lumpur International Airport for allersidste gang.

? Kort efter start kontakter flyet flyveledelsen og får lov til at stige til Flight Level 350 – 35.000 fod over jorden.

? Cirka tyve minutter senere rapporterer besætningen, at MH370 har nået den tildelte højde.

? 26 minutter efter start modtager flyselskabet den sidste rutinemæssige ACARS-transmission fra flyet. ACARS står for ”Aircraft Communications, Addressing and Reporting System” og er en automatiseret statusmelding fra flyet til flyselskabet om, hvor flyet er.

? Klokken 01:19 lokal tid er MH370 som planlagt på vej ud af malaysisk luftrum, og flyvekontrollen giver flyets besætning instrukser om at skifte til vietnamesisk flyvekontrol.

KLIKBART KORT: Følg ruten og klik dig ned i sporene efter MH370.

MH370 slukker for signalerne

? Klokken 01:22 begynder mysteriet: Flere signaler fra flyet forsvinder pludseligt. Det drejer sig om transponder-signalet, som er den information, radaroperatører og andre fly bruger til at identificere trafikken i luften med en individuelt transponderkode, og ADS-B-systemet, som bruger flyets eget GPS-system til at fastslå position, højde og hastighed og sender dataene til jordstation og andre fly.

? Klokken 01:25 afviger flyet pludseligt markant fra sin nordøstlige rute og drejer skarpt mod sydvest. Data fra en militærradar angiver, at MH370 stiger til 45.000 fod eller 14.000 meter – næsten én kilometer højere end den maksimalt tillladte for en Boeing 777. Flyvekontrollen får derefter andre fly i luften til at forsøge at kontakte MH370, men der høres udelukkende susen og mumlen på radioen.

? Klokken 2:03 sender Malaysia Airlines en besked til besætningen via ACARS-systemet om at kontakte flyvelederne. Der bliver ikke svaret, og data viser, at beskeden ikke kan nå frem til flyets ACARS-system – tilsyneladende fordi systemet er blevet slukket med vilje.

? Klokken 02:15 opfanger det malaysiske militær den sidste sikre radarsignatur af MH 370 i Malacca-strædet mellem Malaysia og Sumatra. Flyet er på en nordvestlig og helt forkert kurs på vej ud over Det Indiske Ocean.

? Klokken 02:25 udsender flyet en automatisk statusmelding til en satellit, der bekræfter flyets satellitforbindelse, et såkaldt ”ping”. Det bekræfter, at flyet stadig er i luften, men ingen svarer, da flyselskabet få minutter senere forsøger at kontakte spøgelsesflyet via flyets satellittelefon.

? Klokken 06:29 lokal tid misser MH370 sin ankomsttid i Beijing. Malaysia Airlines udsender sin første pressemeddelelse om, at flyet er forsvundet i nattens løb.

? Klokken 08:19:37 indløber det absolut sidste livstegn fra flyet. Satellitten Inmarsat-3 opfanger et "ping“ fra flyets system, som bekræfter, at MH370 stadig er i luften. Men besætningen er stadig ikke til at komme i kontakt med. Der er nu gået 7 timer og 38 minutter siden start

MH370 eftersøges

? I dagene efter sættes en regional eftersøgning i gang i den Thailandske bugt, men den udvides hurtigt til, hvad der bliver verdenshistoriens største og dyreste eftersøgning af et enormt område, der inkluderer Andamanhavet, den Bengalske bugt og den sydlige del af det indiske ocean.

Et 600.000 km2 stort område finkæmmes nu i jagten på det forsvundne fly og den sorte boks, der kan opklare mysteriet om, hvad der er sket med MH370.

Ny teknologi skal forhindre sporløse forsvindinger som MH370

En helt ny slags sorte bokse vil i fremtiden gøre det nemmere at finde vrag og rester fra forulykkede fly som MH370. Læs mere i vores artikel:

FAKTA OM MH370

? FLYTYPE: Boeing 777

? SELSKAB: Malaysian Airlines

? RUTE: Kuala Lumpur til Beijing

? FORSVUNDET: 8. marts 2014

? PERSONER OM BORD: 239

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: