Plæneklipperfly går i luften

Snurrende vinger giver kortere take-off

1. september 2009

En amerikansk ingeniør har opfundet et fly, hvor vingerne ikke alene giver opdrift, men også fremdrift. Pat Peebles kalder sit koncept “FanWing”, og den forreste del af flyets vinger ligner nærmest bladene på en håndskubbet græsslåmaskine. Ligesom på et fly med traditionelle vinger skabes opdrift, fordi vingerne er designet således, at luftens fart hen over vingerne bliver højere end farten under vingerne. Denne forskel betyder, at lufttrykket bliver lavere over vingerne, og dermed suges vingen og resten af flyet opad. Et traditionelt fly skal bruge en lang startbane for at opnå en så høj hastighed, at tilstrækkelig meget luft passerer hen over vingen og skaber opdrift. Men hos FanWing kan opdriften opnås, mens flyet holder stille, fordi rotoren kan skubbe luft hen over vingen med høj hastighed. Dermed bliver flyet i stand til praktisk taget at lette lodret ligesom en helikopter. Når FanWing er i luften, giver den luft, som vingerotoren skubber bagud, fremdrift. Derfor behøver flyet ikke en almindelig propel- eller jetmotor. Indtil videre har Peebles kun bygget en lille FanWing med et vingefang på 3,2 meter, men større fly er på tegnebrættet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: