Solar Impulse 2 vingeskader 2

Solfly tåler ikke vinden

Solar Impulse 2 har pådraget sig skader på roret efter at være ramt af vind – på jorden. På nødlandingspladsen i Japan forsøgte solflyets besætning desperat at fiksere flyets 72 m lange vinger døgnet rundt. Uden held.

8. juni 2015 af Karine Kirkebæk

Solar Impulse 2 fikseret med reb

Sidste uge var Solar Impulse tvunget til at nødlande i Japan på grund af vejret. Holdet bag og piloten troede ellers, at de endelig havde muligheden for at krydse Stillehavet i det soldrevne fly.

Flyet landene uden problemer på den japanske landingsbane i Nagoya, men i timerne efter landingen fik flyet skader på grund af kraftige vindstød.

Og det på trods af, at mænd i skiftehold døgnet rundt forsøgte at fiksere flyet. Holdet bag flyet havde bundet reb til flyet, som de holdt udstrakt for at stabilisere vingerne, indtil flyets mobile hangar nåede frem til Japan.

Flyet fik alligevel skader på krængeroret, som sidder bagerst på flyet og bruges til at styre det op og ned.

Solar Impulse 2 fik kun mindre skader

Manden bag flyet, schweiziske Andre Borschberg, skriver på Twitter, at flyet kun har tilegnet sig små skader, som de mener at kunne reparere på en uge.

Det soldrevne eksperimental-fly er bygget for at lave et miljøvenligt fly, der på sigt kan flyve hele Jorden rundt kun på solenergi.

Solar impulse 2 har tilbagelagt over 7000 km i luften siden take-off fra Abu Dhabi den 9. marts og har overfløjet bl.a. Indien, Myanmar og Kina.

Jordomflyvning sker uden en dråbe benzin

På oversiden af dets vinger har det 17.000 solceller. Holdet bag den opsigtvækkende flyvning har også tidligere været ramt af uheld.

Rundflyvningen om Jorden uden en dråbe benzin startede godt i marts i Abu Dabi, men holdet ventede i over en måned i Nanjing i Kina på ordentligt vejr, så de kunne sætte kurs mod Hawaii.

Forrige weekend troede de så, at der var de optimale forhold for at krydse Stillehavet, men en koldfront gjorde vejret for voldsomt og farligt at flyve i. Og derfor nødlandede det i Japan.

Schweiziske vovehalse sidder bag styrepinden i Solar Impulse 2

Solar Impulse 2 har været undervejs i over 10 år. Læs om to fremsynede schweizeres drøm om at blive de første til at flyve Jorden rundt i et solfly:

SOLAR IMPULSE 2 I TAL

? TOPFART: 140 km/t

? VINGESPÆND: 72 m

? MATERIALE: Kulfiber

? VÆGT: 2300 kg

? ENERGIKILDE: 17.000 solceller

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: