solcellefly, fly, solceller, kulfibre

Soldrevet fly skal på vovet jordomrejse

Det ultralette solcellefly Solar Impulse 2 skal på jordomrejse uden at bruge en eneste dråbe brændstof.

19. august 2014

17.000 solceller skal levere energi

I marts 2015 letter solcelleflyet Solar Impulse 2 fra Mellemøsten og begiver sig ud på en 35.000 kilometer lang jordomrejse – vel at mærke uden at bruge så meget som en eneste dråbe brændstof. Over 17.000 solceller monteret på flyets vinger, der er større end en jumbojets, leverer den fornødne energi til turen.

Flyvende solcelle er ultralet

Solar Impulse 2 er bygget af superstærke og ultralette kulfiberkompositter med en overflade af indbyggede solpaneler, som skal levere alt energien til fire propelmotorer.

Energien lagres i medbragte litiumbatterier, så flyet kan være på vingerne både dag og nat.

Håb om inspiration til flere solcelleflyvere

Solflyet blev allerede præsenteret for offentligheden i april 2014 og er efterfølgeren til Solar Impulse, som gik på vingerne i 2010. Forgængeren har gennemført adskillige flyvninger, heriblandt fra San Francisco på den amerikanske vestkyst til New York i øst.

Idémanden bag flyet er ingeniøren Bertrand Piccard. Han håber, at den bevingede solenergisluger kan inspirere til andre soldrevne fly.

Solcellefly i tal

Antal piloter: 2 (plus et 60 personer stort støtteteam på landjorden).

Brændstofforbrug: O liter.

Vægt: 2300 kilo (cirka det samme som en mellemklassebil).

Tophastighed: 140 km/t.

Gennemsnitshastighed: 70 km/t.

Flyvehøjde: 8500 meter i dagtimer, 1500 meter om natten.

Rejsens længde: 35.000 kilometer.

Rejsens varighed: 500 flyvetimer fordelt på 10 etaper.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: