Taxa-helikopter klar til brug

Billig teknik skaber hybridfly til hverdagsbrug

1. september 2009

Gyroplanet er en mellemting mellem et fly og en helikopter, som nu er ved at genopstå. Det havde sin storhedstid i 1920-30’erne, men gik af mode, da helikopteren blev opfundet i 1940’erne. Nu vil det lille amerikanske firma Groen Brothers Aviation serieproducere flyet under navnet Hawk 4T. Gyroplanet har – ligesom helikopteren – en stor “vandret“ rotor og som propelflyet en “lodret” propel samt små vinger. I modsætning til en helikopter er der dog ingen motor til at drive den vandrette hovedrotor. Den drives alene rundt af den fartvind, som flyet udsættes for, når den lodrette propel driver flyet fremad. De foreløbige test af Hawk 4T viser, at gyroplanet har en tophastighed på 200 km/t., en rækkevidde på 900 km og en maksimal flyvehøjde på 3500 meter. Gyroplanet mangler blot de sidste godkendelser, inden en egentlig produktion kan gå i gang, og firmaet har allerede fået bestilling på 148 gyroplaner. Desuden vil en kinesisk kunde aftage mellem 200 og 500 gyroplaner for at bruge dem som lufttaxier. Gyroplanet er let at flyve, og samtidig vurderes prisen på cirka seks millioner kr. som lav på markedet for privatfly og små helikoptere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: