Vanddamp og laser skal drive overlydsfly

Lille testfly har gennemført epokegørende jomfrutur

1. september 2009

At få et lille papirsfly til at flyve et par meter virker ikke som nogen stor bedrift. Men ikke desto mindre har et sådant eksperiment for nylig fået forskerne op af stolene. Japanske forskere har nemlig bevist, at det er muligt at bruge vand opvarmet ved hjælp af laser til fremdrift i et lille fly. Hvis det lykkes at overføre teknikken til større fly, vil det have enorme perspektiver. Dampfly vil være meget lettere end nutidens konventionelle fly, da de hverken skal medbringe motor eller brændstof. Den simple konstruktion uden bevægelige dele gør desuden flyene billige at fremstille, og der- for kan små engangsfly fx bruges til meteorologiske og geologiske målinger, fx inde i storme, tordenvejr eller i et aktivt vulkanudbrud. Flyene skal styres fra landjorden af lasere, der rammer paneler på flyet lavet af legeringer, der ændrer form afhængigt af deres temperatur; såkaldte SMA-paneler. Der er dog mange vanskeligheder, der skal overvindes, før fly i fuld størrelse bliver en realitet. For det første skal man bruge lasere, der er meget kraftige og kan affyres en gang i sek. Det er også vanskeligt at ramme flyene, for dels flyver de hurtigt, og dels afbøjer turbulensen i atmosfæren laserens stråler.