Hvor meget sikrere er det at flyve end at køre bil?

Man hører ofte, at det er meget sikrere at flyve end fx at køre i bil, men hvor meget sikrere er det, og hvordan regner man det egentlig ud?

1. september 2009

Fra 1987 til 1996 mistede 7484 mennesker livet ved flystyrt over hele verden. I samme periode omkom ca. en halv mio. mennesker i færdselsulykker alene i USA. Pga. tal som disse, er der mange, der har forsøgt at lave sammenligninger mellem fly og bil for at dokumentere sikkerheden i luften. Det gør tingene lettere at forstå, men statistisk set er det en sammenligning, mange eksperter mener, at man slet ikke kan lave. Bilen og flyet er simpelt hen for forskellige til at blive sammenlignet. Fly dækker fx langt større afstande og transporterer flere passagerer pr. rejse end biler – til gengæld er der langt færre af dem. Flyet adskiller sig også fra bilen ved, at nogle faser af rejsen er mere risikable end andre. Omkring 55 pct. af alle flyulykker sker under landingen, og hele 30 pct. indtræffer ved starten. Når flyet flyver lavt og langsomt, bliver situationen nemlig hurtigere kritisk, hvis fx en motor sætter ud. Statistikkerne rangerer hver enkelt flytype efter sikkerhed. Concorde-styrtet sidste år er dog et eksempel på, hvor bøjelig en størrelse det er. Før styrtet var Concorden således den sikreste flytype – efter styrtet er den på sidstepladsen. Det ene styrt skal nemlig holdes op imod det lille antal Concorder, og at de hurtige fly er ret få timer på vingerne.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: