Hvorfor er det lettest at holde balancen på en cykel i fart?

Det er meget svært at holde balancen på en stillestående cykel, men nemt i fart. Hvorfor?

1. september 2009

På en cykel, der ikke bevæger sig, har man kun én mulighed for at korrigere udsving, nemlig at lave små bevægelser med kroppen. Når cyklen vipper til den ene side, skal man hurtigt foretage en bevægelse for igen af få tyngdepunktet til at ligge på linjen mellem for- og baghjulet. Denne linje er smal, så derfor er det svært ikke at vælte. Kører man derimod på cyklen, bliver balancen holdt ved hjælp af små drej med styret. Drejene medfører gnidningskræfter fra underlaget på forhjulet. Disse kræfter, der går på tværs af bevægeretningen, er nok til at rette cyklen op. Det er nemt, men kræver naturligvis erfaring. Kører man hurtigt, kommer der en ny effekt, nemlig gyrovirkningen i de roterende hjul. Et hurtigt roterende hjul har en ret stiv akse, der gør modstand mod ændringer i akseretningen. Kører man på motorcykel, betyder gyroeffekten, at motorcyklen kører helt stabilt uden behov for drej med styret, når farten overstiger cirka 30 km/t.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: