Rocketman

Ny teknik skal få dig på vingerne

Drømmen om at flyve er lige så gammel som menneskeheden. I århundreder har vi eksperimenteret med halsbrækkende udspring og hjemmebyggede vinger af træ og silke. I dag kan avancerede jetpacks og wingsuits bringe os tættere på den ultimative drøm. Og i fremtiden? Ifølge eksperter vil ny, avanceret batteriteknologi og nye, personlige flyvemaskiner inden længe endelig kunne gøre os frie som fuglen.

10. januar 2011 af Otto Lerche

I 1961 demonstrerede den amerikanske flyproducent Bell Aerosystems en specialkonstrueret rygsæk med et indbygget raketsystem. Det såkaldte Bell Rocket Belt skulle langt om længe demonstreres på en græsplæne uden for det amerikanske forsvarsministerium.

Rundt om Pentagons plæne stod 3000 ansatte ved ministeriet og kiggede mod testpersonen Hal Graham, som var på vej over græsset med sin hvide hjelm under armen. Han gik hen til et lille bord på plænen.

På bordet stod den avancerede rygsæk med to tanke med koncentreret brintoverilte og en med kvælstof under højt tryk. Han tog de polstrede stropper over skuldrene. En af de mange teknikere hjalp ham med at efterspænde nogle stropper foran på brystet og remmen under den hvide hjelm. Så tog Graham et par motorbriller på og gik ud midt på græsplænen, tog fat om jetpackens to håndtag, drejede på gashåndtaget og steg hurtigt og larmende til vejrs.

50 års arbejde bærer frugt

Fra slutningen af 1950’erne og ind i 1960’erne investerede det amerikanske forsvar millioner af dollars i udviklingen af Bell Rocket Belt. Da Hal Graham i 1961 spændte raketbæltet på og steg til vejrs over græsplænen foran publikum uden for forsvarsministeriets bygning, var det ikke alene et højdepunkt i udviklingen af raketbæltet, men også et højdepunkt i en flere hundrede år lang historie om menneskets forsøg på at flyve.

Allerede i begyndelsen af det 11. århundrede eksperimenterede de første vovehalse med hjemmebyggede vinger af træ og udspring fra høje bygninger – uden succes og med en del brækkede lemmer. Senere begyndte man at eksperimentere med helikopterrygsække og mere avancerede vinger af silke.

I dag lever drømmen om at flyve on-demand (når man har behov for det) stadig. Og ifølge flere eksperter er den tættere på at blive til virkelighed end nogen sinde før:

“Med nutidens batteriteknologier og elektriske motorer er 50 års arbejde omsider ved at lykkes,” siger Brien Seeley, præsident for det amerikanske flytest-agentur Comparative Aircraft Flight Efficiency (CAFE).

Rumfartsingeniør Mark Moore fra NASA’s Langley Research Center er enig:

“On-demand-luftfart er mulig at realisere med en fokuseret forskningsstrategi,” skriver han i en rapport, som for nylig blev fremlagt på en konference afholdt af American Institute of Aeronautics and Astronautics. Ifølge Mark Moore kan udviklingen af on-demand-luftfart ændre samfundet i det 21. århundrede grundlæggende.

“På samme måde som civil luftfart har ændret det 20. århundrede.”

Perspektiv

Hverdagen får vinger

Flyv på arbejde. Flyv til fodbold. Flyv i supermarkedet for at handle.

Det kan ifølge rumfartsingeniør Mark Moore fra NASA’s Langley Research Center blive virkelighed engang i fremtiden. Moore fremlagde for nylig rapporten “Aviation Frontiers: On-Demand ­Aircraft” på en konference afholdt af American Institute of Aeronautics and Astronautics. I rapporten beskriver han fem punkter, som skal være opfyldt, for at såkaldt on-demand-luftfart får samme udbredelse som on-demand-transport på land (bilen).

Brugervenlighed: Skal være lige så nem at manøvrere som en bil.

Sikkerhed: Skal være lige så sikker som dagens lufttrafik.

Miljøvenlighed: Skal bruge ren, vedvarende energi.

Omgivelserne: Skal leve op til støjreglementer.

Pris: Skal vær

Tema

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: