Nyt system holder båd på ret køl

Italiensk værft vil forsyne motorbåde med tungt svinghjul, der gør sejlturen mere rolig.

1. september 2009

Ferretti Yachts, der fremstiller store, luksuriøse motorbåde, tilbyder nu et stabiliseringssystem, der kan mindske risikoen for søsyge og gøre sejlture på oprørte vande mere behagelige. Systemet kaldes Anti Rolling Gyro (ARG) og består af et tungt og permanent roterende hjul, der er monteret i en anordning, hvor det kan bevæge sig frit i forhold til bådens krængning – et såkaldt gyroskop. Stabiliseringssystemet skal indbygges nederst i bådens skrog, og princippet er, at det roterende hjul vil forblive lodret, uanset hvor kraftigt båden krænger. Og da hjulet har en anselig masse i forhold til resten af båden, vil dette dæmpe bådens krængning ganske kraftigt. Jo tungere båden er, des tungere skal svinghjulet naturligvis også være. Et knap to tons tungt hjul i Ferretti 880, der er 27 meter lang og vejer 82 tons, kan dæmpe motorbådens krængning med op imod 50 procent. Ideen med at gyrostabilisere skibe er ikke ny. I de kæmpemæssige oceangående damperes storhedstid blev der gjort en del forsøg med lignende anordninger, men systemet blev aldrig udbredt. For at have den ønskede effekt skulle hjulene veje enormt mange tons, og da det ikke var praktisk at sejle rundt med en så tung dødvægt i et skib, hvis formål var at transportere gods og passagerer, udviklede skibsingeniørerne andre stabilisatorer. Ferrettis ARG-system er designet af Mitsubishi Heavy Industries i Japan og blev oprindelig udviklet til at dæmpe slinger hos satellitter i kredsløb om Jorden. Anordningen koster flere hundrede tusind kroner, men det er ganske billigt set i forhold til prisen på en Ferretti-yacht.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: