Catamaran

Solceller sender ny katamaran Jorden rundt

Verdens største soldrevne skib, PlanetSolar, stævner i 2011 ud på spektakulær jomfrurejse.

7. juli 2010

En helt speciel maratonrejse skal i 2011 sætte fokus på brugen af alternative energikilder. Katamaranen PlanetSolar skal med start og mål i Middelhavet sejle jordkloden rundt på ren solenergi. Båden er 31 meter lang og knap 15 meter bred og har en højde på 7,4 meter.

Topfarten bliver 8 knob, altså lige knap 15 km/t., og fremdriften sørger en række nyudviklede litiumbatterier for. Batterierne oplades af solenergi, der opfanges af en række solpaneler, der dækker næsten hele PlanetSolars dæk.

Tidskrævende byggeproces

Skibet har været på schweizeren Raphaël Domjans tegnebræt lige siden 2004, og det har taget 13 måneder for bådebyggerne på Knierim Yacht Club i den tyske by Kiel at færdiggøre skibet.

Byggeprocessen har været langsommelig, fordi man bl.a. har skullet nytænke placeringen af solpanelerne, der både skal kunne holde til at blive trådt på og til det omskiftelige vejr, PlanetSolar vil blive udsat for. Men også skibets fremdriftssystem, aerodynamik og ikke mindst lagringen af den omsamlede solenergi har krævet både tid og penge.

Når Raphaël Domjan stævner ud på sin verdensomsejling, får han følgeskab af eventyreren og politikeren Gérard d’Aboville, der bl.a. var den første, der roede en båd tværs over Atlanterhavet.