Kiinie Gibson at the Olympics, 1984

Søpapegøje fra NASA flyver på el

10. januar 2011 af Otto Lerche

Mark Moore har med hjælp fra forskere fra blandt andre Massachusetts Institute of Technology og National Institute of Aerospace udviklet et koncept til et ultrakompakt fly til en person.

Flyet Puffin (engelsk for søpapegøje) er endnu kun et koncept, men både Brien Seeley fra det amerikanske flytest-agentur CAFE og Mark Moore fra NASA har store forventninger til den type fly i fremtiden. Ikke mindst fordi det flyver på batterier.

Batterier kan ændre flyene

“Batteriteknologi har potentiale til at ændre luftfartsindustrien markant. Hvis man kigger ud i fremtiden, har den potentiale til at ændre flyene og skabe nye markeder,” skriver han. Mark Moore forklarer i rapporten “NASA Puffin Electric Tail-sitter VTOL Concept”, at elektriske motorer er næsten 100 procent skalerbare og på den måde lette at indbygge og tilpasse til fx mindre flyvemaskiner. Det giver en række fordele i forhold til jetpacken og andre afprøvede teknologier: mindre støj, mindre luftforurening, færre vibrationer og meget mindre varme fra motoren.

“Det eneste problem med elektriske motorer er den nuværende batteriteknologi, men den forventes med de nuværende investeringer at blive tre gange bedre i løbet af de næste 5 til 10 år,” vurderer Mark Moore.

Han sammenligner udviklingen af personlige flyvemaskiner med udviklingen af den personlige computer. Udbredelsen af computere og udviklingen af internettet har de seneste 30 år gjort det muligt at flytte data over store afstande på få sekunder, og på samme måde vil små, personlige flyvemaskiner gøre det muligt at flytte personer over store afstande på kort tid.

“On-demand kan udbredes fra digital information til fysiske objekter (personer og varer) og give den samme grad af frihed til at bevæge sig når som helst, hvor som helst og på hvilken som helst måde med hastigheder, som kun er mulige i luften,” forudser Mark Moore. Og NASA’s enpersons-søpapegøje er bare ét eksempel på en flyvende fremtid.

Jetpacks og flyvende motorcykler

I USA planlægger en virksomhed at sende en flyvende motorcykel på markedet i 2011. Et andet sted i USA er en vovehals i gang med at bygge en landingsbane til mennesker, så han kan kaste sig ud fra en helikopter i en særlig dragt med vinger og lande uskadt. Og i New Zealand præsenterede en virksomhed tidligere i år en af de første jetpacks til privat brug.

“Drømmen om at flyve med en jetpack har eksisteret i mere end 80 år. Det ville være fantastisk for mange af os at være i stand til at lette fra stående position og frit kunne flyve rundt hundrede meter over jorden,” siger Dick Knapinski fra Experimental Aircraft Association.

Ifølge Dick Knapinski er der trods batteriteknologiens lovende perspektiver stadig en række udfordringer forbundet med udviklingen, som fx sikkerhed, lovgivning og efterspørgsel. De udfordringer skal løses for at gøre jetpacken interessant for et bredere publikum.

Millioner i støtte uden gennembrud

Når de tekniske problemer er løst, skal man tage stilling til reguleringen af området. Skal piloterne have et kørekort? Er det en flyvemaskine eller en form for transportmiddel i samme kategori som fx en Segway? Jetpacks har gennem historien modtaget millioner i forskningsstøtte, men aldrig fået et militært eller kommercielt gennembrud. De har været med ved åbningsceremonien til De Olympiske Lege i 1984 og i rummet, hvor astronauter har kunnet bruge dem, når de arbejder i vakuum. Men på grund af de korte flyvetider og den store sikkerhedsrisiko er jetpacken aldrig blevet en succes. Brien Seeley fra CAFE giver ikke meget for resultatet af de sidste 50 års udviklingsarbejde på området:

“Jetpacks er farlige og larmer for meget.”

Det vil en newzealandsk virksomhed nu lave om på. Jetpacken fra virksomheden Martin Aircraft Company har en flyvetid på omkring 30 minutter og kan med en hastighed på omkring 100 km/t transportere en person 50 kilometer på en tankfuld. Og ifølge producenten er den mere sikker end sine forgængere.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: