Er magnetiske tog allerede taget i drift?

Hvordan er teknikken bag magnetiske tog, og kører de i fast rutefart i dag?

1. september 2009

Verdens første magnetiske togstrækning åbnede i Shanghai i 2002. På otte minutter kommer man fra lufthavnen til centrum. Afstanden er 30 kilometer, og toget når op på over 400 km/t. Shanghai Transrapid Line bygger på teknik, som er udviklet af tyske forskere. Takket være elektromagneter i bunden af toget svæver det cirka en centimeter over en ledeskinne, så der næsten ingen gnidningsmodstand er. Samtidig sendes der vekselstrøm gennem ledeskinnen, så der opstår områder, som er skiftevis positivt og negativt ladet. Magneterne i toget bliver henholdsvis tiltrukket og frastødt af disse områder, og med den rette justering vil toget blive både skubbet og trukket fremad.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: