Gods tager metroen

Gigantisk tunnelnet under Ruhrdistriktet skal aflaste trafikken

1. september 2009

Veje og togspor er efterhånden så travle og overbelastede, at europæerne må finde alternative måder at transportere gods på. Universitetet i Bochum, Tyskland, har nu fostret en idé om at transportere gods gennem underjordiske rør. CargoCaps er ideen blevet døbt, og den har taget sit udgangspunkt i den såkaldte europalle. Europallen er en europæisk standardstørrelse for godspakning. En enkelt europalle med gods bestilles typisk af mindre virksomheder, mens større firmaer bestiller hele togvogne. CargoCaps skal i første omgang bruges i tunneler under Ruhrdistriktet, som er et gigantisk industriområde i Tyskland. Vognene, som er førerløse, skal køre gennem 1,6 meter brede underjordiske rør. De skal være eldrevne, og de kan nå en hastighed af ca. 36 km i timen. Inden vognene sendes af sted, bliver de programmeret til selv at finde vej til deres bestemmelsessted. Forskerne forudser, at der kun behøver at være to meters afstand mellem hver vogn i transportrøret. Denne meget korte afstand er mulig, fordi vognene kan dreje af til et siderør uden at sænke farten. Skulle der ske noget uforudset i de underjordiske transportrør, er vognene udstyret med sensorer, der kan aktivere en nødbremse. Derudover har vognene en ekstra nødmotor, hvis hovedmotoren sætter ud. Skulle en vogn alligevel gå i stå på skinnerne, vil den blive skubbet af sporet af den næste vogn i rækken – alle vogne er nemlig i stand til at feje en defekt vogn af banen, og dermed vil metroen aldrig blive lammet.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: