Hvordan bøjes jernbaneskinner?

Jeg har længe tænkt på, hvordan man laver kurver på banelegemer. Findes der særlige bøjede skinner til formålet?

1. september 2009

Jernbaneskinner er lavet af stål, der er en lille smule elastisk. Derfor er det muligt at bøje dem. Skinnerne transporteres ud til et spor, hvor der allerede er lagt sveller, og sættes fast med donkraft, motorspil og kabeltræk. Man kan også anvende en såkaldt hydraulisk bukkemaskine, der er udstyret med et stempel i midten. Stemplet bukker kurver i skinnen, indtil den har den ønskede form. Det er først i denne proces, at skinnerne bliver bøjet. Der findes altså ikke skinner, der er højre- eller venstredrejede fra fabrikken på samme måde som Lego-skinner. Der er ikke lavet målinger på, hvor meget en jernbaneskinne kan bøje. Men i forbindelse med de sikkerhedstest, som producenten foretager, bøjer man skinnen i en vinkel på 45 grader ved at belaste den med en flere tons tung vægt. Denne prøve garanterer, at skinnen er tilstrækkeligt stærk. Det kan i øvrigt også ske, at jernbaneskinner bøjer af sig selv, når de ligger ude i sporene. Det skyldes Solens varme, der får skinnerne til at udvide sig. Bøjningerne – populært kaldet “solkurver” – er farlige, da de kan resultere i, at tog bliver afsporet. Jernbanemyndighederne har dog erfaring for, hvor solkurverne opstår, og på særlig varme dage sender de folk ud til de kritiske steder.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: