nb_u47 Maglev

Hypertog rammer 500 km/t

For første gang har Japans kommende maglev-tog, som svæver over jorden på et magnetfelt, brudt 500 km/t.-barrieren med 100 passagerer ombord.

20. november 2014 af Carsten Nymann

I alt 2400 heldige japanere har fået udtrukket deres navne i en konkurrence om at deltage i et jernbanehistorisk gennembrud.

Gevinsten var nemlig en tur om bord på det eksperimentelle såkaldte Shinkansen maglev-tog, der ikke rører skinnerne, men svæver på et magnetfelt.

Over otte dage kører trafikselskabet Central Japan Railway Company nu testture med 500 km/t. på en 42 km teststrækning mellem byerne Uenohara og Fuefuki.

Det er første gang, et maglev-tog bryder 500 km/t.-barrieren med passagerer ombord.

Maglev-rekord er 581 km/t.

Tidligere har en udgave af samme tog kørt hele 581 km/t. uden personer ombord ud over lokoføreren.

Gennemførslen af testen viser dog, at japanerne er kommet et stykke nærmere den planlagte indvielse i 2027, hvor maglev-toget skal indsættes i drift mellem Tokyo og Nagoya.

Elektromagneter driver maglev-tog

Maglev-tog fungerer ved, at elektromagneter under toget og på sporet frastøder hinanden og dermed skaber et løft.

I princippet fungerer spor og tog som en almindelig elektromotor, hvor toget udgør rotoren, og sporet udgør statoren.

Sidstnævnte er blot “rullet ud“ i stedet for at være viklet rundt om rotoren, og fremdriften sker ved konstant at skifte orientering på sporets magnetfelter.

Du kan læse meget mere om maglev-teknologien og dens fremtidsudsigter i artiklen herunder.