nb_sciencethisweek

Seneste nyt fra de internationale forskningsmedier – uge 28

Blå øjne giver alkoholisme · OL førte til kæmpebabyer · Edderkopper vindsurfer ·

8. juli 2015 af Anne Lykke
  • Blå øjne gør dig til drukmås Folk med blå, grønne eller grå øjne er oftere afhængige af alkohol end folk med brune øjne. Forskere undersøgte 1263 amerikanere med europæisk afstamning og korrigerede for faktorer som alder, køn og genetisk baggrund. Her fandt de bl.a. en sammenhæng mellem øjenfarve-gener og gener for alkoholafhængighed. Kilde: American Journal of Medical Genetics

• OL gav kæmpebabyer Kinesiske babyer, der blev født lige efter OL i 2008, vejede i gennemsnit 23 gram mere end babyer født på samme tidspunkt i 2007 og 2009. Årsagen til kæmpebabyerne kendes ikke, men forklaringen er måske ren luft. Politiske initiativer sænkede lugtforureningen markant op til OL, hvilket typisk øger fødselsvægten. Kilde: Environmental Health Perspectives

• Ohøj! Edderkopper surfer med sejl og anker Ny forskning viser, at edderkopper kan ’surfe’ på vand. De små kryb står på vandet, stikker et par ben i vejret og bruger dem som sejl. Med sejlet kan dyret styre retningen og holde balancen fx i hård blæst. Flere arter kaster også et silkeanker ud for at sænke farten eller fastgøre sig til bredden. Kilde: BMC Evolutionary Biology