nb_sciencethisweek

Seneste nyt fra de internationale forskningsmedier – uge 35

Sexchikane lærer hunfisk at svømme · Ny vaccine beskytter mod alle influenzatyper · Oplad din mobil på 30 sekunder

27. august 2015 af Jesper Bindslev
  • Sexchikane lærer hunfisk at svømme Jo mere uønsket opmærksomhed, en guppyhun får fra hannerne, jo bedre bliver hun til at svømme. I et fem måneder langt forsøg udsatte britiske forskere nogle guppyhunner for mere eller mindre kontakt med parringsivrige hanner. Bagefter observerede de hunnernes svømmestil, og det viste sig, at de hunner, der havde været udsat for mest “sexchikane”, lærte sig at svømme mere effektivt for at undslippe hannerne. Kilde: Functional Ecology

• Ny vaccine beskytter mod alle influenzatyper Influenzavirus muterer konstant, og derfor kan man ikke være sikker på, at en vaccine beskytter mod netop dette års variant. Men nu har et internationalt forskerhold udviklet en revolutionerende ny vaccine, der er rettet mod en bestemt del af virussens overflade, som ikke ændrer sig. I dyreforsøg har vaccinen vist sig at beskytte mod mange influenzatyper, herunder den farlige fugleinfluenza H5N1. Kilde: The Scripps Research Institute

• Oplad din mobil på 30 sekunder I dag tager det timer at lade en smartphone op, men allerede til næste år kan en fuld opladning måske klares på 30 sekunder. Det israelske firma SmartDot har ved hjælp af nanoteknologi udviklet et nyt molekyle, der ændrer batteriers egenskaber, så de optager strøm langt hurtigere. De første batterier af den nye type ventes på markedet i 2016. Næste skridt bliver et batteri til elbiler, der kan lades op på fem minutter. Kilde: StoreDot