nb_u17 Maglev

Tog slår svimlende fartrekord

Drevet af elektromagneter er det japanske højhastighedstog Shinkansen strøget ind i rekordbøgerne – med 603 kilometer i timen.

23. april 2015 af Karine Kirkebæk

I Japan kan de ikke klage over hastigheden på togdriften. I hvert fald, når det gælder det eksperimentelle maglev-tog Shinkansen. I denne uge satte toget nemlig ny verdensrekord, da det uden passagerer skar sig igennem det japanske landskab på en testbane med en topfart på utrolige 603 km/t.

Ud over en bemærkelsesværdig fart kører Shinkansen også på en særlig teknik, der gør den høje hastighed mulig.

VIDEO: Se toget slå rekorden

Flyvende på magneter

Toget kører ved hjælp af elektromagneter, der sidder på toget og skinnerne. Det afslører navnet maglev da også, for ordet er en sammentrækning af "magnetic leviation". Magneterne frastøder hinanden, og de er så stærke, at toget svæver ca. 10 cm over skinnerne.

Sporet og toget virker som en almindelig elektromotor, hvor toget er den bevægelige rotor, og sporet er den statiske stator.

Toget kørte med tophastigheden i 10 sekunder, hvorefter det deccelererede. Foto: Scanpix.

Dobbelt så hurtig som TGV

De japanske jernbaner, JR, har planer om, at toget skal i drift mellem byerne Tokyo og Nogoya i 2027. Turen mellem de to byer tager i dag ca. tre timer, men om bord på maglev-toget, kan passagererne nå frem på kun 40 minutter.

I dag har Kina rekorden for det hurtigste kommercielle tog, der kører med en topfart på 431 km/t. Til sammenligning kører de europæiske TGV-toge med højest 320 km/t – og er altså lige under halvt så langsomme som det japanske maglev-tog.

Vildere i fremtiden

Ambitionerne er endnu vildere i fremtiden, hvor man i USA vil have Hyperloop-toget til at køre 1.200 km/t mellem Los Angeles og San Francisco.

Læs også

Måske er du interesseret i ...

FÅ ILLUSTRERET VIDENSKABS NYHEDSBREV

Du får dit gratis særtillæg, Vores Ekstreme Hjerne, til download, straks du har tilmeldt dig nyhedsbrevet.

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: