145 millioner år gammel meteorit fundet i Afrika

1. september 2009

For 145 millioner år siden bankede en kæmpemeteor ned i Jorden og efterlod et krater på mindst 70 kilometer i diameter i det, der i dag er Kalahariørkenen. Meteoren havde en diameter på 5-10 kilometer, men pga. den høje hastighed fordamper en nedstyrtende meteor normalt fuldstændig, når den rammer Jorden, så forskerne kun har krateret at undersøge. Nu har forskere imidlertid meget overraskende fundet rester af den meteor, der skabte krateret i Kalahari. Stykket er på størrelse med en fodbold og blev fundet, da sydafrikanske forskere fra universitetet i Witwatersrand gav sig til at bore i krateret, der kaldes Morokweng. 770 meter nede i jorden stødte deres bor på nogle mørke blokke, som man ikke umiddelbart kunne forklare hvad var, men kemiske analyser viste, at der var tale om rester af meteoren. Resterne adskiller sig fra andre meteo ritter, man har analyseret tidligere, ved at have et højere indhold af uran og natrium og et lavere indhold af jern og nikkel. Alle andre kendte meteoritter er højst nogle få tusind år gamle, så forskellene i den kemiske sammensætning tyder på, at typen af meteorer, der rammer Jorden, ændrer sig.