© NASA

Årets største opdagelser i rummet

NASA tænder maskine 21 milliarder kilometer ude i universet og finder planeter med gode chancer for liv - 2017 er fyldt med videnskabelige kvantespring. Vi har udvalgt 7 af de vigtigste.

1. VARME KILDER TÆNDER HÅB OM LIV PÅ ISMÅNE

Brint skyder op med varme kilder gennem isskorpen på Saturns måne Enceladus. Brintdampene giver forskerne håb om at finde liv i havet under isen.

2. MARATONSONDE TÆNDER MOTOREN EFTER 37 ÅR

Voyager 1 har for længst forladt Solsystemet - faktisk er sonden 21 milliarder kilometer fra os. Alligevel er det lykkedes NASA at tænde Voyagers raketter, som ikke har været i brug i 37 år.

3. FREMMED RUMSTEN BESØGER SOLSYSTEMET

© NASA

En lynhurtig asteroide - A/2017 U1 - er på gennemrejse i vores Solsystem. Det er første gang, at forskere har registreret en rumsten på besøg fra en anden stjerne.

4. SORT HUL FORTÆRER STJERNE

I en fjern galakse har et sort hul brugt ti år på at opsluge en stjerne, hvilket er ti gange længere, end forskere tidligere har observeret.

LÆS om det sorte hul i Illustreret Videnskabs Årbog 2017

5. GIGANTISK LAVATUNNEL KAN HUSE MÅNEBASE

Et japansk forskerhold har fundet et underjordisk hul, som er perfekt til at bygge en månebase i. Her vil basen være beskyttet fra de barske forhold på Månens overflade.

6. FORSKERE OBSERVERER TYNGDEBØLGER

Årets Nobelpris i fysik går til tre amerikanske forskere, som har bevist Einsteins teori om gravitationsbølger.

7. SYV NYE KLODER HAR FORUDSÆTNINGER FOR LIV

© NASA

NASA finder syv exoplaneter, som alle ligger inden for den beboelige zone af deres stjerne, TRAPPIST-1.

LÆS MERE om fundet i Illustreret Videnskabs Årbog 2017