Amatører afslører rekordlang hale

1. september 2009

Kometen Hyakutake, der stort set ikke er andet end et snavset isbjerg med nogle få kilometers udstrækning, har sat ny rekord. Kometen har den længste hale, der nogen sinde er målt: 570 millioner kilometer. Da Hyakutake i et par måneder i 1996 stod som en klar og flot komet på himlen, mente nogle amatørastronomer, at halen strakte sig over det meste af himlen, men det blev afvist af de professionelle. For nylig analyserede man nogle gamle data fra rumsonden Ulysses, der kredser om Solen. Målinger fra 1. maj 1996 viste, at magnetfeltet pludselig ændrede retning, og at solvinden blev yderst intens i et par timer. Ingen reagerede umiddelbart på fænomenet, men så kom to engelske astronomer til at tænke på, at målingerne kunne tyde på, at Ulysses var fløjet igennem en komethale. Den eneste komet, der kunne være tale om, var Hyakutake, 570 mio. km borte. Så begyndte man at regne på det, og beregningerne passede med, at Ulysses i løbet af et par timer faktisk havde passeret komethalen. Ulysses havde ikke direkte kunne observere halen, men de følsomme instrumenter registrerede den.