Astronomer observerer gigantisk strålingsudbrud

1. september 2009

Intet mindre end det kraftigste udbrud af gamma- og røntgenstråling, der nogen sinde er målt fra et objekt uden for Solsystemet, er, hvad man for nylig observerede. Energiudbruddet stammer fra SGR 1806-20, en såkaldt magnetar, der befinder sig 50.000 lysår fra Jorden i retning af stjernebilledet Skytten. En magnetar er en neutronstjerne med et særligt kraftigt magnetfelt, der er 1000 gange så kraftigt som en normal neutronstjernes, dvs. en million milliarder gange stærkere end Jordens eget felt. Det betyder, at magnetaren i de 0,2 sekunder, udbruddet varede, udsendte lige så meget energi, som Solen danner i løbet af 250.000 år. Kun Solen og nogle få kometer har kunnet give Jorden den samme dosis total energi, der i det ultrakorte udbrud var dobbelt så stor som energien fra fuldmånens lys. Energiudladningen skyldes formentlig magnetarens kraftige magnetfelt, der opbygger store spændinger i neutronstjernens indre. Spændingerne udløser “stjerneskælv”, der får dens overflade til at briste og udsende den intense stråling. Fænomenet er måske identisk med de gådefulde gammaglimt, der observeres fra galakser meget længere ude i universet.