Big Bang

Big bang er den mest accepteret teori for, hvordan universet blev skabt for næsten 14 milliarder år siden. Big bang-teorien giver os en idé om, hvordan det univers vi kender i dag, blev dannet og hvordan det har udviklet sig siden. Men hvad er big bang, og hvordan opstod det? Var der noget i universet før big bang eller var der “ingenting”? Big bang er for mange af os uforståelig - Illustreret Videnskab hjælper dig med at forstå og blive klogere på vores fascinerende kosmiske begyndelse.

Hvad er big bang?
Big bang © Shutterstock
Hvad var der før big bang?

Big bang er den mest accepteret teori for, hvordan vores univers opstod.

Hvad er big bang?

Big bang er en teori for, hvordan universet blev skabt for næsten 14 milliarder år siden i en ekstrem tætpakket og varm klump af energi og stof.

I big bang udvidede klumpen sig ved ufattelig stor kraft og hastighed, så både rum, tid og universet som vi kender det i dag, blev dannet.

Galakserne, planeterne og alle bestanddele i universet blev skabt i big bang, og teorien om big bang er med til at forklare, hvordan universet har udviklet sig siden dets begyndelse.

Hvad var der før big bang?

Big bang-teorien fortæller intet om, hvad der var før universet blev dannet. Begrebet rum opstod først med big bang, og begrebet tid giver ingen mening uden et rum at måle det op imod.

Det vil sige, at uden fysiske forandringer kan det ene øjeblik ikke skelnes fra det andet. Så hvis tiden blev skabt med rummet efter big bang, må svaret på hvad der var før big bang være “ingenting”.

Læs mere om Big Bang