Theory Bubble Universe

Kan big bang være sket flere gange?

Big bang: I sin klassiske udgave begynder universet med et big bang. Men er begivenheden, hvor tid og rum blev skabt, enestående?

30. april 2013

Når naturlovene styrer, bliver ting gentaget

Kosmologer, der arbejder med universets struktur og udvikling gennem tiden, bryder sig ikke om enestående begivenheder uden forklaring. Det er ikke den måde, naturen arbejder på.

Normalt sætter naturlove rammer for begivenheder, som finder sted mange steder – fx dannelsen af stjerner og planeter, der opstår i et stort antal overalt, hvor mulighederne er til stede. Det er nærliggende at overføre den samme tanke til kosmologien: Big bang er ikke en enkeltstående begivenhed, men i virkeligheden blot en del af et uendeligt stort antal big bangs, der skaber hvert sit univers.

Er vi del af et "multivers"?

Normalt ville den slags teorier blive forkastet som ren spekulation, fordi forskerne ikke har nogen mulighed for at eftervise eksistensen af andre universer end vores eget. Men i de senere år er forskerne begyndt at tale om bl.a. et "multivers", altså en samling af universer. Det begyndte i 1973, da fysikeren Brandon Carter indførte det antropiske princip i kosmologien, som dybest set er en undren over, at naturlovene er så fint tilpassede, at liv kan opstå og udvikle sig.

Designet til at rumme liv

I de efterfølgende år blev forskerne mere og mere klar over, hvor utrolig denne finjustering er – hvis værdien af en lang række naturkonstanter blev ændret bare nogle få promille, ville livet ikke eksistere. Det har ført til en teori om, at universet på forhånd indeholder de helt rigtige love og naturkonstanter og på den måde er designet til at rumme liv – enten ved at genbruge et tidligere univers eller ved at "formere" sig.